Roeselare, de eerste Vlaamse stad waar Proximity gelanceerd wordt.

Op 15 september, in The Pink Building by Maister, lanceren Be Planet en de stad Roeselare de campagne Proximity. Deze campagne brengt lokale actoren – de stad, burgers, verenigingen, bedrijven en ondernemers – samen om duurzame projecten te ondersteunen. Roeselare is de eerste Vlaamse stad waar de campagne gelanceerd wordt.

Proximity is een initiatief van de Belgische stichting Be Planet die ervaring heeft met het smeden van samenwerkingsverbanden met bedrijven en lokale overheden om ecologische en solidaire burgerprojecten te financieren.

Met de lancering van de Proximity campagne ondersteunt Roeselare de realisatie van projecten die meebouwen aan een mooi, ondernemend en toekomstbestendig RSL.

De Proximity campagne is er voor burgers, verenigingen, bedrijven, handelaars, scholen, coöperaties en organisaties. Iedereen krijgt de kans om met eigen beschikbare middelen en volgens de eigen wensen mee te bouwen aan die mooie stad.

De campagne wordt gerealiseerd i.s.m. Transitie Vlaanderen.

Vier etappes voor een geslaagde campagne

Concreet bestaat de campagne uit 4 etappes die in ongeveer één jaar uitgevoerd zullen worden:

1) Ontmoetingen tussen de verschillende lokale actoren: burgers, verenigingen, bedrijven, ondernemers en de stad om enerzijds de basis te leggen van het ecosysteem en anderzijds het ecosysteem levendig te houden. 2) Een projectoproep gericht naar burgerprojecten die werken aan de ecologische en solidaire transitie en de klimaatverandering. De laureaten, geselecteerd door een onafhankelijke jury, krijgen een financiële steun van 2 500 € tot 10 000 €.

3) Een oproep aan (lokale) bedrijven en ondernemers om zich aan te sluiten bij dit ecosysteem zodat ze hun ervaring en competenties kunnen delen en concrete acties dicht bij huis ondersteunen.

4) Een grote lokale mobilisatiecampagne die iedereen in staat stelt zich in te zetten voor de deelnemende projecten naargelang zijn of haar middelen en wensen, hetzij in de vorm van financiële of materiële giften, competenties of vrijwilligerswerk.

De ambassadeurs

Om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren, zetten een 10-tal ambassadeurs hun schouders onder de campagne.

Een ambassadeur is een persoon of organisatie die graag de campagne promoot en deelneemt aan alle etappes. De rol van de ambassadeur is er op gericht om de relaties tussen de deelnemende projecten te stimuleren en de dynamiek te waarborgen gedurende de hele mobilisatiecampagne met als doel om zoveel mogelijk steun te vinden voor de projecten.

Dit zijn de ambassadeurs van de campagne in Roeselare: Inval VZW, De Lochting, ARhus, De Spil, Samentuinen, RepairCafé, Natuurpunt Mandelstreke, Groenpark, EVA VZW

Een opportuniteit voor bedrijven en ondernemers

De campagne is eveneens een opportuniteit voor bedrijven en ondernemers om niet alleen burgers te ontmoeten die zich inzetten voor de transitie naar een duurzame en solidaire samenleving maar ook om zelf deel uit te maken van deze transitie.

Het is een kans om hun lokale verankering te versterken, hun inzet voor een duurzame toekomst te delen met interne en externe stakeholders en om samen met de burgers, verenigingen en de stad te bouwen aan een duurzame toekomst.

De campagne wordt ondersteund door deze bedrijfspartners: Maselis, Elia, Maister en de Krant van West-Vlaanderen.

Elia beheert het Belgische hoogspanningsnet en wil een katalysator zijn voor een geslaagde energietransitie. Daarbij wordt een betrouwbaar elektriciteitsnet, duurzaamheid en het belang van de samenleving altijd voorop gesteld. De energietransitie realiseren kan alleen door samen naar oplossingen te zoeken. Daarom ondersteunt Elia de campagne Proximity in Roeselare. Wij kijken vol enthousiasme uit naar de klimaat- en transitieprojecten die door burgers, bedrijven en verenigingen worden uitgewerkt en gerealiseerd.

Igor Lefebvre, Manager Environment & CSR Elia

Lanceringsevenement op 15 september

Op 15 september wordt de campagne officieel gelanceerd in The Pink Building by Maister.

Tijdens het lanceringsevenement wordt de campagne van A tot Z toegelicht en worden de deelnemers uitgenodigd om na te denken over de ideale, duurzame toekomst in Roeselare rond enkele thema’s: circulaire economie, lokale voeding, anders wonen, natuur en energie. Dit kan meteen al leuke ideeën voor projecten opleveren! Na het lanceringsevenement volgt meteen de projectoproep die een subsidie van 2 500 € tot 10 000 € aan de geselecteerde projecten geeft. Niet enkel ideeën die tijdens het lanceringsevenement ontstaan, maar ook projecten die reeds bestaan en een financiële boost nodig hebben, kunnen aan de oproep deelnemen.

Gezien de veiligheidsmaatregelen in het kader van Covid-19, is het aantal plaatsen beperkt. Voor personen die te laat zijn om een plaatsje te reserveren, wordt er de mogelijkheid geboden om het evenement deels via Livestream te volgen (http://livestream.proximitybelgium.be/).

Adres: The Pink Building by Maister, Ovenhoek 5, B-8800 Roeselare

Datum en uur : dinsdag 15 september om 19u00

Contactgegevens - meer info

Michele Hostekint – Schepen voor Milieu – 0498 53 72 69 – michele.hostekint@roeselare.be

Arne Demyttenaere – 0484 72 41 68 – arne.demyttenaere@roeselare.be

Katrien Desrumaux – 0486 88 97 95 – katrien.desrumaux@beplanet.be

info@proximitybelgium.be

Roeselare.proximitybelgium.be

https://www.facebook.com/proximitybelgique

Be Planet is een erkende stichting van openbaar nut die in 2015 opgericht werd door de Belgische koepelorganisaties van de milieuverenigingen. Be Planet ondersteunt projecten, gedragen door burgers en verenigingen, die concrete oplossingen aanbieden rond talrijke transitiethema's zoals voedselverspilling, biodiversiteit, duurzame voeding, zero waste, circulaire economie, … In 5 jaar tijd werd er 526 000 € geïnvesteerd in een 65-tal projecten verspreid over gans België.

www.beplanet.be

De campagne wordt gerealiseerd dankzij de steun van de Vlaamse overheid, departement Omgeving.

Contact informatie

Stad Roeselare
Departement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare