Roeselare geeft startschot winkelseizoen
Winkelnacht op vrijdag 21 mei
Ambitieus 10-puntenplan zet stevig in op relance kernwinkelgebied
Roeselare zet alle zeilen bij om het winkelen in de stad veilig, aangenaam en vlot te laten verlopen. De Stad profileert zich meer dan ooit als dé winkelstad in West-Vlaanderen. Dat uit zich in een ambitieus 10-puntenplan, dat op vrijdag 21 mei tijdens de symbolische opening van het winkelseizoen #VANRSL door de burgemeester wordt toegelicht.
“We willen een niet mis te verstane boodschap meegeven aan onze ruim 250 handelaars en horecazaken uit het kernwinkelgebied”, aldus Kris Declercq.
Opening winkelseizoen
Burgemeester Kris Declercq opent op vrijdagvoormiddag 21 mei op de Grote Markt het winkelseizoen #VANRSL. Nadien ontvangen de handelaars tijdens de rondgang in het stadscentrum een leuke attentie als dank voor hun inzet, flexibiliteit en medewerking.
Tijdens de Winkelnacht, die dit jaar een drietal weken later dan gewoonlijk plaatsvindt, blijven de meeste winkels open tot 20 uur. Zij mogen zich aan het bezoek van een goochelaar verwachten. En wie iets aankoopt maakt mits deelname aan een goocheltruc kans op een Roeselare cadeaubon.
#10 actiepunten
De start van het winkelseizoen is het moment bij uitstek om het 10-puntenplan, een initiatief van Stad Roeselare en de vzw Shopping en Centrum, voor te stellen.
De voorbije maanden waren een heuse uitdaging voor de detailhandel. De coronacrisis hakte diep in op de bezoekerscijfers en de omzetten stonden onder druk. Het stormt, maar niettemin houden we stand. Met een leegstandscijfer van 11,4% scoren we beter dan de gemiddelde centrumstad in West-Vlaanderen. We verwelkomden het voorbije jaar ook 22 nieuwe handelszaken. En na meer dan 1 jaar is er eindelijk een beter perspectief. Als het Federaal Zomerplan volgens plan verloopt zullen er vanaf 1 juli geen beperkingen meer zijn bij het winkelen. Wij doen er alvast alles aan om de zeilen bij te zetten!
Het 10-puntenplan omvat de volgende acties:
#1 – Verdubbeld budget voor starters
We verdubbelen het budget om nieuwe winkels of horeca naar de binnenstad te lokken. Met PROEF #VANRSL wil de Stad duurzame pop-ups aantrekken. Met SHOP #VANRSL worden nieuwe zaken in (of zaken die verhuizen naar) het kernwinkelgebied verwelkomd met een premie. Een éénmalige premie voor online investeringen of gevelverfraaiing staat in de steigers. Ook in gerichte acquisitie wordt verder geïnvesteerd.
#2 – Verfraaiing kernwinkelgebied
Het kernwinkelgebied wordt verfraaid. In 2022 en 2023 krijgt het verkeersvrije gedeelte van de Ooststraat, de Vlamingstraat en de Jan Mahieustraat een remake met focus op een moderne en groene aanblik. Ter ondersteuning van de handelaars wordt een ‘Minder Hinder Kader’ uitgerold.
Vanaf de herfst 2021 zetten we in op thematische inkleding van de winkelstraten. We voorzien ook een proactieve lente- en herfstschoonmaak met kleine herstellingen en onderhoud.
#3 – Leegstand een opportuniteit: De Geziene Vitrine
Ons project De Geziene Vitrine, dat focust op attractieve etalages en gebouwen, kon de voorbije twee jaar op veel bijval rekenen. Andere handelaars kunnen voordelig een leegstaande vitrine ‘inpakken’ en zo mee profiteren van de aandacht. Vanaf dit jaar wisselen we dit af met ‘Kunst in de Vitrine’.
We zullen echter ook ingrijpen waar er verwaarlozing is. Grote bouwwerken of verbouwingen worden beter ‘verpakt’ met attractieve werfdoeken en panelen.
#4 – Belevingsstad met nieuwe koopevents en RSL-Instaroute 2
De Stad en de vzw Shopping en Centrum gaan onder de noemer ‘Er zal altijd iets te beleven zijn en dit mag letterlijk genomen worden’ voor stevigere evenementen die nog professioneler in de markt worden gezet: de Batjes, een groot en aantrekkelijk Marktterras ter vervanging van het door de coronacrisis uitgestelde Vat van Rodenbach, RSL-Instaroute 2, het Flair Chillax event op 11 september, de Week van de Belgische mode (11-16 oktober) en de Week van de Smaak (15-20 november). Ook in oktober hebben we iets leuks in petto. Meer daarover medio juni!
#5 – Marketing: aanstelling lead agency
AT THE TABLE is aangesteld als lead agency van de Stad Roeselare en zal de krijtlijnen uitzetten om Roeselare nog meer in de markt te zetten via print, online, radio en tv. ‘Shopping in Roeselare’ is de eerste prioriteit.
#6 - Samenwerking wordt beloond
Drie handelaars of horeca-ondernemers die samen een event, actie of belevingsactiviteit organiseren, komen tot eind dit jaar in aanmerking voor een subsidie die 50% van hun uitgaven dekt. Dit tot een maximum van 2.000 euro.
#7 - Krant ‘KERNACHTIG’
We versterken het online handelaarsplatform door 3 keer per jaar de krant KERNACHTIG uit te geven, waarin de Stad en de vzw Shopping en Centrum Roeselare communiceert naar handelaars en horeca. In KERNACHTIG zetten we de spotlights op handelaars en horeca. We trekken dit het hele jaar door met videogetuigenissen, een warm welkom voor nieuwe handelaars of appreciatie voor de handelaars tijdens het Weekend van de Klant en Winkelnacht. De vzw Shopping en Centrum Roeselare brengt de handelaars uit het kernwinkelgebied éénmaal per jaar bijeen op een stijlvol netwerkevenement.
#8 – Nieuwe prikkelende initiatieven Digipreus en Retailacademy VANRSL
Met de Retailacademy VANRSL zullen UNIZO, Arhus, de Stad en de vzw Shopping en Centrum Roeselare handelaars tweemaandelijks tips geven om nog beter handel te drijven. Aanvullend start vanaf september Digipreus. Met dit project wil de Stad jaarlijks 60 handelaars of horecazaken intensief begeleiden om digitale stappen te zetten. Uniek is dat de begeleidingen maximaal door Roeselaarse freelancers zullen gebeuren.
#9 – De kracht van data benutten
We benutten via het project ‘Data-gestuurde winkelgebieden’ de kracht van data. Dit in samenwerking met Leuven, Mechelen, Antwerpen en de hogeschool Thomas More. De doelstelling is om via data beter inzicht te krijgen in de noden van handelaars: wie zijn mijn klanten, wat zijn de looplijnen in mijn zaak, wanneer is het druk en kalm? Zowel Europa als Vlaanderen subsidiëren dit project elk voor 40%, respectievelijk via EFRO Vlaanderen en het Hermes fonds. Daarnaast zorgt de provincie West-Vlaanderen ook nog voor een cofinanciering van 7%.
Roeselare participeert eveneens in het gelijkaardig KICK Project van de Provincie West-Vlaanderen. De Stad doet dit samen met Brugge, Kortrijk, Oostende en Ieper.
#10 – De Kadobon als accelerator
Het eerste jaar (2013) verkocht Roeselare voor 70.000 euro aan bonnen, zeven jaar later voor 650.000 euro. Dit najaar zullen twee campagnes worden uitgerold: een naar de Roeselaarse consument en het bedrijfsleven om bonnen aan te schaffen, en een naar de Roeselaarse handelaars en horeca zodat het inwisselingsaanbod nog aangroeit.
Vragen? Aarzel niet om contact op te nemen met:
Stad Roeselare
Burgemeester Kris Declercq
0495 54 74 09
Stad Roeselare – Dienst Economie
Bart Verstraete
0496 270 732
Vzw Shopping en Centrum Roeselare
Alex Leupe
0475 61 50 32
-
Kris Declercq
Burgemeester
Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing, Smart City, Wijkenbeleid en Participatie
Botermarkt 2 - 0495 54 74 09
kris.declercq@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare