Roeselare investeert in veilige schoolomgevingen
Veiligheid aan de schoolpoort staat hoog op de agenda van het Stadsbestuur. Daarom investeert Stad Roeselare jaarlijks fors in de herkenbaarheid en verbetering van haar schoolomgevingen. Door die investeringen kunnen jonge kinderen en scholieren zich op een comfortabele en veilige manier naar school verplaatsen en ervaren ouders minder druk en stress aan de schoolpoort.
Sinds 2020 een uniforme aanpak aan elke school
Vorig jaar werkte de Stad een kader met maatregelen uit, die zorgen voor een betere herkenbaarheid van de Roeselaarse schoolomgevingen. Ingrepen die vooral gericht zijn op een uniforme, duidelijke signalisatie en markering, waar nodig nog aangevuld met kleine verkeersingrepen en betere verlichting. Als je in Roeselare en deelgemeenten een school nadert, zie je telkens dezelfde elementen opduiken:
· Aankondiging “schoolzone” op het wegdek
· Extra brede en geaccentueerde oversteekplaatsen
· Duidelijke aanduiding van de zone 30
· Kleurrijke hekkens en Octopuspalen
· Waar mogelijk betere verlichting en LED-lichtzuilen aan oversteekplaatsen
· …
Deze maatregelen worden jaar na jaar uitgevoerd. De Stad heeft als doelstelling om alle lagere en secundaire scholen in Roeselare binnen de 4 jaar uit te rusten volgens dit kader.
Door de aandacht in de schoolomgevingen bij automobilisten te verhogen en extra ruimte te creëren aan de oversteekplaatsen, willen we jonge kinderen zichtbaarder maken in het verkeer en zo de veiligheid verhogen. Een belangrijke verantwoordelijkheid blijft ook liggen bij de weggebruiker zelf.
Op naar een veilige 1 september 2021
In 2020 werden al 10 schoolomgevingen verbeterd. We gaan verder op dat elan en plannen ook dit jaar een reeks ingrepen. De Stad doet dit telkens in samenspraak met de schooldirecties, want bij elke school is er maatwerk nodig, zijn er bepaalde noden en kansen die zich aandienen.
In 2021 gaat de focus naar de volgende scholen:
· De Bever Centrum (toegangen Wijnendalestraat en Schoolstraat)
· De Bever Kapelhoek (toegangen Heirweg en Duivigestraat)
· GO! MSKA en Ring (toegang Groenestraat)
· GO! MSKA (toegang Hugo Verrieststraat)
· Broederschool (toegangen Mandellaan en Fabrieksstraat)
· De Bonte Specht en Lenteland (toegangen Honzebroekstraat)
· Spanjeschool (toegangen Vierwegstraat en Kleine Kalkenstraat).
Daar waar het nodig is, komen er in overleg met de scholen ook nog bijkomende maatregelen, zoals een zoen- en vroemzone, een breder voetpad, …
De aanpassingen aan De Bonte Specht en Lenteland passen binnen het programma Godelieve Leeft! van de Stad. Dit jaar starten de rioleringswerken in de Honzebroekstraat, waarna de straat een volledige nieuwe inrichting krijgt met extra aandacht voor meer groen en veiligheid voor kinderen. In het stuk waar de beide scholen gevestigd zijn, tussen de Biezenstraat en Beekstraat, wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd. Op die manier worden de voetgangers en jonge fietsers er beter beschermd.
Daarnaast zullen ook aan BuSo Sint-Idesbald (De Zilten), De Plataan (Meersstraat) en het VTI (Leenstraat) extra markeringen worden aangebracht op het wegdek.
Zoals je ziet, investeert de Stad niet enkel aan de scholen voor kleuter- en lager onderwijs. Ook middelbare scholen worden meegenomen in ons verhaal. Ook al zijn die scholieren al iets ouder en wijzer op de weg, ze verdienen extra bescherming in het verkeer. We gaan in op de vraag van de middelbare scholen om ook bij hen voldoende aandacht te hebben voor de veiligheid van hun leerlingen.
Vlaamse subsidie
Lokale overheden kunnen jaarlijks één aanvraag indienen bij de Vlaamse Overheid om subsidies te bekomen voor projecten die de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren. Dit kan voor maximaal 10 afzonderlijke schooltoegangen per jaar. De Stad kiest ervoor om jaarlijks zo’n aanvraag te doen.
Schoolroutes
Aansluitend op elke schoolomgeving zijn er ook telkens een aantal schoolroutes die naar deze scholen leiden. De komende jaren investeert de Stad sowieso al in heel wat wegen om er de verkeersveiligheid te verbeteren voor schoolgaande fietsers en voetgangers.
Een bijkomende subsidie voor schoolroutes zorgt vanaf nu voor een financieel duwtje in de rug, maar is tegelijkertijd ook een stimulans om enkele projecten versneld uit te voeren. Zo kunnen er tot 10 projecten op schoolroutes in aanmerking komen voor subsidiëring in de periode 2022-2023. De betrokken stadsdiensten zijn momenteel volop aan het werk om de meest geschikte schoolroutes en de te nemen maatregelen te bepalen om zo de verkeersveiligheid op te krikken.
Het dossier veilige schoolomgevingen wordt toegelicht op de Gemeenteraadscommissie Ruimte. De Stad voorziet in samenspraak met de schooldirecties in communicatie naar de ouders en de buurt over de geplande aanpassingswerken.
-
Griet Coppé
Schepen van Projecten Openbaar domein en Mobiliteit, Toegankelijkheid en ICT
Botermarkt 2 - 0479 53 52 07
griet.coppe@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare