Wijnendalestraat wordt fietsveiliger en vrij van wateroverlast

Vanaf de Bollaardstraat tot aan het centrum van Beveren dringen rioleringswerken zich op. Het is nodig om de bestaande rioolbuizen te vervangen en meteen ook te voorzien in een gescheiden rioleringsstelsel. Zo houden we het vuil afvalwater en het regenwater uit elkaar. Enkel het regenwater komt in onze natuur en waterlopen terecht, en niet het vuil water. Door slimme ontharding kan het regenwater ter plaatse rustig in de bodem sijpelen.

Deze werken zullen opgestart worden in 2022.

Inwoners enthousiast over heraanleg

Na de rioleringswerken wordt de straat niet gewoon in de oorspronkelijke staat hersteld. De inwoners en handelaars konden het voorontwerp voor de heraanleg inkijken tijdens contactdagen die de Stad organiseerde. Zij krijgen na de heraanleg een “nieuwe” straat om in te wonen, waar de veiligheid voor de fietser voorop staat.

Waar mogelijk komen er uiteraard ook meer bomen in het straatbeeld. Wel 42 stuks extra, naast 1400 m² beplanting en ontharde stroken en gebruik van waterdoorlatende materialen. De openbare verlichting krijgt een duurzame make-over, met de installatie van nieuwe led-verlichtingspalen.

Nieuwe fietspaden voor Koning Fiets

Ook in Beveren zet de Stad een stapje dichter bij de realisatie van haar Velodroom #VANRSL.

We investeren fors in fietspaden. Zo geven we Koning Fiets een veilige plaats in de Wijnendalestraat. We leggen ongeveer 1,2 kilometer aan nieuwe fietspaden aan. Ze vormen de perfecte rijstrook voor fietsende scholieren, werknemers uit de bedrijvenzone, recreatieve fietsers, …  

Schepen Griet Coppé

Inrichting volgens zone 30

Tussen de Onledebeek en het centrum van Beveren is de projectzone iets smaller. Daar is het niet mogelijk om gescheiden fietspaden aan te leggen naast de rijweg. Om een antwoord te bieden op de regelmatig terugkerende meldingen bij de Stad over te hoge snelheden, wordt de zone wel duidelijker ingericht volgens het zone 30-principe.

We passen hier de rijweg aan, zodat chauffeurs automatisch hun snelheid zullen moeten minderen. Het wordt ook smaller. Zo dwingen we een lagere snelheid af en kunnen fietsers zich comfortabel op de rijweg verplaatsen in beide richtingen.

Praktisch

De kosten voor de riolerings-en wegeniswerken worden geraamd op 2,5 miljoen euro. De Vlaamse Milieu Maatschappij zegde aan de Stad een subsidie voor wel 75% van de rioleringswerken. Als één van de voorwaarden hiervoor, dient er voor eind oktober 2021 een aannemer voor de uitvoering van de werken te worden aangesteld. Dit dossier wordt ter goedkeuring aan de Gemeenteraad van juni voorgelegd.

De nutswerken in voetpaden en parkeerzones starten vermoedelijk in het voorjaar van 2022.

Deze zullen beperkte hinder met zich meebrengen, waarbij doorgaand verkeer in één richting mogelijk zal zijn. Nutsmaatschappijen vernieuwen er hun kabels en leidingen, de Watergroep legt een nieuwe waterleiding aan.

 

Na het bouwverlof, in het najaar van 2022 starten dan de rioleringswerken, waarbij een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd. Nadien volgen de wegeniswerken en de effectief heraanleg.

De vermoedelijke einddatum van alle werken is midden 2024.

  • Medium square cbs griet coppe

    Griet Coppé

    Schepen van Projecten Openbaar domein en Mobiliteit, Toegankelijkheid en ICT
    Botermarkt 2 - 0479 53 52 07
    griet.coppe@roeselare.be

Contact informatie

Stad Roeselare
Departement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare