Stad Roeselare pompt zuurstof in haar buurten en verenigingen
Ook in 2021 nam de federale overheid ingrijpende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Het lokaal verenigingsleven kwam serieus onder druk te staan. Een nieuw start maken is niet altijd eenvoudig. Toch blijft de nood aan ontmoeting. Stad Roeselare investeert in buurten en verenigingen, en zet in op diverse initiatieven om het verenigingsleven te versterken.
Stad Roeselare investeert in de toekomst van haar verenigingen
In 2020 konden verenigingen, dankzij het subsidiereglement ‘Coronafonds voor verenigingen’, beroep doen op een eenmalige verhoging met 50% van de structurele werkingssubsidies.
Ook in het huidige werkingsjaar speelde de coronacrisis de verenigingen parten: extra materialen dienen aangekocht te worden, activiteiten konden tijdens de lockdowns niet plaatsvinden en de werking werd bijgestuurd op basis van allerhande protocollen. Ondanks de blijvende inzet en de grote wendbaarheid van de Roeselaarse verenigingen, heeft de coronacrisis een invloed op de huidige en de toekomstige werking. De Stad ondersteunt net zoals vorig jaar, de verenigingen ook verder via 'Coronafonds voor verenigingen'. Verenigingen kunnen beroep doen op een procentuele verhoging van de basis werkingssubsidie: 30% in 2021, 20% in 2022 en 10% in 2023. Samen met een jaarlijkse indexatie van 2% willen we hiermee de clubs en de verengingen financiële ademruimte bieden. De index is van toepassing op verenigingen die gesubsidieerd worden via een reglement.
Voor meer informatie, kan je terecht bij het Vrijetijdspunt, vrijetijd@roeselare.be of via 051 26 24 00
Politiek verantwoordelijke: Schepen Henk Kindt
Stad Roeselare stimuleert ontmoeting in buurten
Met de invoering van het nieuwe subsidiereglement ‘Ondersteuning wijkcomités en de buurtcheque’ willen we ontmoeting stimuleren in de Roeselaarse buurten. De subsidie voorziet een basisondersteuning voor wijkcomité en de lancering van de buurtcheque.
Basisondersteuning wijkcomités
De stad wil zelfinitiatief en medebeheer van buurtbewoners stimuleren en geeft graag een extra duwtje aan wijkcomités. Wijkcomités kunnen een subsidie aanvragen ter ondersteuning van hun basiswerking. Bij een minimum van twee activiteiten op jaarbasis kan een wijkcomité rekenen op een subsidie tussen de 300 en 500 euro, afhankelijk van het aantal adressen dat het ledenbestand bevat. Bijkomend wordt een bonus voorzien van 100 euro voor wijkcomités die vier of meer activiteiten op jaarbasis organiseren. Samen met deze financiële ondersteuning ontvangen wijkcomités een voucher ter waarde van 200 euro. Deze voucher kan ingeruild worden bij de Stad voor huur van stadsinfrastructuur (zalen) en/of (rollend) materieel.
De buurtcheque
Met de buurtcheque #VANRSL willen we buren ondersteunen die samen een buurt- of straatfeest wensen te organiseren om het contact in de straat, buurt of wijk te bevorderen. De stad wenst hiermee sterker in te zetten op sociale cohesie, verbondenheid in buurten en stimuleert hiermee de organisatie van verschillende activiteiten zoals een straatfeest, een zomerbarbecue, een nieuwjaarsdrink en alle gelegenheden hier tussenin.
- De buurtcheque bedraagt maximum 200 euro waarbij eenzelfde buurt dit éénmaal per jaar kan aanvragen.
- De buurtcheque kan het ganse jaar door aangevraagd worden, uiterlijk 6 weken voor de start van het buurt- of straatfeest.
- De buurtcheque kan aangevraagd worden door een wijkcomité of een groepje van minstens 3 bewoners uit verschillende woningen uit eenzelfde buurt.
- De buurtcheque kan gebruikt worden voor kosten die gepaard gaan met de organisatie van het feest (vb. techniek, infrastructuur, materiaal, een artiest,…).
- Binnen de twee weken na het indienen van de aanvraag, wordt de aanvrager op de hoogte gebracht of de toekenning werd goedgekeurd.
- Na goedkeuring van de subsidie, wordt de subsidie binnen de 4 weken uitbetaald op het rekeningnummer, vermeld op het aanvraagformulier.
Samen met de buurtcheque wordt een voucher ter waarde van 75 euro voorzien. Deze voucher kan ingeruild worden bij de Stad voor huur van stadsinfrastructuur (zalen) en/of (rollend) materieel.
Voor meer informatie of om je buurtcheque aan te vragen, kan je terecht bij Dienst Samenleven, samenleven@roeselare.be of via 051 26 24 64 |buurten.roeselare.be
Politiek verantwoordelijke: Burgemeester Kris Declercq
-
Kris Declercq
Burgemeester
Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing, Smart City, Wijkenbeleid en Participatie
Botermarkt 2 - 0495 54 74 09
kris.declercq@roeselare.be -
Henk Kindt
Schepen van Financiën, Personeel en organisatie, Dienstverlening, Noord-Zuid
Botermarkt 2 - 0477 44 49 72
henk.kindt@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare