Voorstel van actieplan Rumbeke uitgewerkt
Het onderzoek naar een vlottere, veilige mobiliteit en circulatie in Rumbeke krijgt stilaan vorm en zit in een laatste cruciale fase.
Op basis van de resultaten uit de workshops met de burgerpanels en jeugdverenigingen en het ruime, objectieve verkeersonderzoek werd door de circulatiemanager een voorkeursscenario en voorstel van actieplan uitgewerkt.
Veiligheid volgens het STOP-principe
Het STOP-principe, dat in prioritaire volgorde aandacht schenkt aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat vervoer, wordt als leidraad gehanteerd. Meer stappen en trappen biedt niet enkel voordelen op vlak van mobiliteit maar heeft tegelijk ook heel wat gezondheidsvoordelen. Het STOP-principe vormt ook een leidraad om tot een beter evenwicht te komen van de publieke ruimte.
Je op een duurzame en veilige manier kunnen verplaatsen staat bovenaan de prioriteitenlijst van deze nieuwe visie. Dat kan onder meer door de realisatie van een fijnmazig fiets- en wandelnetwerk. Om de mobiliteitskeuzes te ondersteunen, moet ook de publieke ruimte hier en daar een aangepaste inrichting krijgen. Zo krijgt elke deelnemer aan het verkeer de correcte plaats en ruimte die hij/zij nodig heeft om zich veilig te verplaatsen in Rumbeke.
Voorstel van acties op korte termijn
Deze visie wordt in het actieplan vertaald in maatregelen die op korte, middellange en lange termijn mogelijk zijn.
De acties die voorgesteld worden om op korte termijn te realiseren, vormen een mix van maatregelen die de verkeersveiligheid in Rumbeke moeten verbeteren. Hieronder gaat een opsomming, in volgorde volgens het STOP-principe.
- Veilige en duidelijke kruispunten
Heel wat kruispunten kunnen duidelijker. De zogenoemde “leesbaarheid” van kruispunten – het duidelijk kunnen inschatten hoe zo’n kruispunt werkt – kan op verschillende plaatsen beter.
Op korte termijn zouden onder andere het kruispunt Oekensestraat – Wervikhovestraat en het verkeerslichtengeregeld kruispunt t.h.v. de spoorwegovergang Mandellaan – Zeger Maelfaitstraat aangepakt worden zodat het veiliger wordt om er de oversteek te maken. Ook het kruispunt aan ’t Kapoentje in de Rumbeeksesteenweg wordt duidelijker gericht.
- Ruimere zone 30 en schoolstraten
Een verruiming van de zone 30 in het centrum van Rumbeke en het gefaseerd realiseren van zone 30 in de woonbuurten moet meer ruimte en comfort geven aan de voetgangers.
De toepassing van het principe van een schoolstraat draagt bij tot het creëren van veilige schoolomgevingen.
- Slim en veilig fietsnetwerk met 15-tal fietsstraten
Voor de trappers wordt een lokaal fietsnetwerk uitgestippeld. Dat verbindt de verschillende woongebieden en het centrum van Rumbeke met elkaar en met andere bestemmingen in Roeselare.
Dit fijnmazig netwerk wordt gerealiseerd in de vorm van een 15-tal straten die in Rumbeke ingericht worden als fietsstraat. Dit wordt onder meer voorgesteld voor de Guido Gezellelaan, Groene-Herdersstraat, Kaasterstraat, Maria’s-Lindestraat, …. Doel is om met quick win maatregelen (verkeersborden, markering, …) dit netwerk van fietsstraten op korte termijn te realiseren. Zo bouwen we ook in Rumbeke verder aan de Velodroom #VANRSL.
Hoe werkt zo’n netwerk?
- In de straten die er onderdeel van uitmaken, krijgt de fietser meer ruimte. Zo hoeft hij/zij niet te slalommen tussen het autoverkeer en worden de voordelen van het fietsen (zowel in afstand als in tijd) duidelijker zichtbaar.
- In een fietsstraat geldt een maximum snelheid van 30 km/u. en mag de auto de fietser niet inhalen. Dit principe is in Roeselare al gekend in de Kattenstraat en een deel van de Vijfwegenstraat.
- Fietsroutes moeten routes zijn waar het aangenaam en veilig fietsen is. Door een fietsnetwerk op te zetten, scheiden we die routes van de ‘doorgangsroutes’ voor het gemotoriseerd verkeer. Door de auto en de fiets van elkaar los te koppelen, wordt de stap om te fietsen – zeker ook met jonge kinderen – een pak kleiner.
Openbaar vervoer
Voor het openbaar vervoer wordt ingespeeld op de mobiliteitsvisie vanuit Vlaanderen met het realiseren van een hoppinpunt t.h.v. het Kerkplein van Rumbeke. Daar zal men op termijn vlot kunnen overstappen op verschillende vervoersmiddelen, bv. van de bus op de fiets, … of toegang krijgen tot het gebruik van verschillende vervoersmiddelen, zoals een deelfiets. Deze ontwikkelingen zijn nog in volle ontwikkeling in Vlaanderen en het is voor lokale besturen dan ook nog even wachten op de concrete invullingen en timings hiervoor.
Circulatielussen voor gemotoriseerd verkeer
Er worden circulatiemaatregelen voorgesteld om de verkeersafwikkeling in het centrum van Rumbeke eenvoudiger te laten verlopen. Zo wordt het netwerk duidelijk en leesbaar voor de automobilist. Deze circulatiemaatregelen komen ook de verkeersveiligheid in het algemeen ten goede.
De ruimere circulatielussen in het centrum zijn een onderdeel van het netwerk voor de ontsluiting van Rumbeke voor het gemotoriseerd verkeer. Enkele concrete voorstellen:
- Eénrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer in de Koestraat tussen de Pastoor Slossestraat en de Hoogstraat, in de richting van de Hoogstraat.
- Eénrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer in Koningsstraat en een bijkomend deel van de Rumbeeksesteenweg. In functie hiervan wordt ook voorgesteld om het bestaande éénrichtingsverkeer in de Sint-Blasiusstraat (deel tussen Rumbeeksesteenweg en Koningsstraat) van richting om te draaien.
Op 26 en 27 oktober krijgt de ruime bevolking van Rumbeke de kans om tijdens infomomenten kennis te maken met het voorstel van actieplan en de maatregelen die naar voor geschoven worden om op korte termijn (periode 2022 – 2024) te gaan realiseren.
-
Griet Coppé
Schepen van Projecten Openbaar domein en Mobiliteit, Toegankelijkheid en ICT
Botermarkt 2 - 0479 53 52 07
griet.coppe@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare