Heraanleg Diksmuidsesteenweg als antwoord tegen wateroverlast
We herinneren ons allemaal de hevige wateroverlast op 30 en 31 mei 2016. Om de Stad beter te beschermen tegen overstromingen, is buffering van het hemelwater heel belangrijk. Daar waar de Klauwaertsbeek in de omgeving van de Diksmuidsesteenweg stroomt, zullen verschillende werken worden uitgevoerd om wateroverlast in de toekomst te voorkomen. Deze ingrepen zullen ook een gunstige impact hebben op de werking van de Mandel in het centrum.
Verschillende acties tegen wateroverlast
De Klauwaertsbeek kronkelt langs de Rijksweg en baant zich een weg doorheen de wijken in de omgeving van de Diksmuidsesteenweg. Uiteindelijk mondt hij uit in de Mandel, op weg naar de Grote Bassin.
· Aanleg van een collector
Daar waar de Klauwaertsbeek langs het fietspad tussen de Kanunnik Duboisstraat en de Westlaan stroomt, zal Aquafin een collector aanleggen naast de bestaande rioleringsbuis. Een collector is te vergelijken met een grote verzamelbuis waarin de gemeentelijke rioleringen uitmonden. Zo’n collector kan grote hoeveelheden afvalwater afvoeren naar een zuiveringsstation. Daar wordt het afvalwater in verschillende stappen biologisch gezuiverd totdat de kwaliteit voldoende is om het te lozen in een natuurlijke waterloop.
Door de aanleg van een centrale hemelwaterbufferriool, creëert de Stad extra ruimte om het water te bufferen en vervolgens vertraagd af te voeren.
· Klauwaertsbeek wordt proper
Stad Roeselare, Aquafin en de Vlaamse Milieu Maatschappij willen een einde stellen aan de vervuiling van de beek en bereiden een dossier voor om saneringswerken uit te voeren. De projectzone bestaat uit het gebied van aan de Rijksweg tot aan de Wallenstraat, exclusief het kruispunt met de Westlaan.
· Aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel
Door een gescheiden rioleringsstelsel en een nieuwe collector aan te leggen, ligt er na de werken één buis voor het vuil afvalwater en één buis voor het regenwater. Het vuil water wordt naar de zuiveringsinstallatie van Aquafin in de Regenbeekstraat getransporteerd. Daar wordt het proper gemaakt vooraleer het terug naar de Mandel stroomt.
Het overtollige regenwater dat uit de hemel valt, zal na de werken in grote buizen en kokers worden verzameld en afgevoerd naar de waterlopen. Waar mogelijk, laten we het water ook in de groenzones infiltreren. Hoe meer plaatsen er zijn waar het regenwater rechtstreeks traag in de bodem kan sijpelen, hoe beter. Dit is belangrijk om in de toekomst wateroverlast te voorkomen.
Groene, fietsveilige toegangspoort
Naast de grote investeringen die geleverd worden in de strijd tegen wateroverlast, voorziet de Stad ook in een veilige heraanleg van de Diksmuidsesteenweg.
De inwoners en handelaars konden in juni de ontwerpen van dichtbij inkijken tijdens contactdagen die de Stad samen met Aquafin organiseerde. Met deze plannen wil de Stad een antwoord bieden op verschillende meldingen en pijnpunten: onaangepaste snelheid, ongeoorloofde parkeerplaatsen op openbaar domein, weinig groen en te vaak conflicten tussen auto’s en fietsers.
· Fietsveiligheid voorop
De Diksmuidsesteenweg is voor veel scholieren dagelijks dé belangrijkste invalsweg om naar school te fietsen. Het ontwerp voor de heraanleg voorziet dan ook in investeringen voor meer fietsveiligheid.
We zetten een belangrijke stap richting onze Veldroom #VANRSL. Daar waar het mogelijk is, komen er afgescheiden fietspaden. Dat zal zo het geval zijn van aan de Rijksweg tot aan de Oostnieuwkerksesteenweg. Aan beide kanten wordt een afgescheiden fietspad voorzien. Een groene strook met bomenrij zorgt voor een veilige afscheiding tussen de fietsers en het gemotoriseerd verkeer.
Voor de aanleg van de fietspaden krijgt de Stad ook financiële steun van de Provincie West-Vlaanderen via het Fietsfonds.
· Maatregelen tegen snelheid
Daar waar het niet mogelijk is om gescheiden fietspaden aan te leggen (bijvoorbeeld door de beperktere breedte van de weg), beschermen we de fietser op twee manieren. Er worden fietssuggestiestroken geschilderd om de chauffeurs attent te maken op de plaats van de fietser.
Ook de snelheid wordt verlaagd naar maximum 30 km/u. Dat is zo binnen de kleine ring, maar ook tussen de Westlaan en de Oostnieuwkerksesteenweg zijn snelheidsduivels er na de heraanleg aan voor de moeite. De infrastructuur wordt hiervoor aangepast, door de breedte van de weg aan te passen. Binnen de kleine ring komen er eveneens brede, comfortabele voetpaden en veilige oversteken voor voetgangers.
· Meer groen, minder beton
De parkeerstroken worden aangelegd in waterdoorlatende materialen. Zo kan het regenwater maximaal in de bodem sijpelen en blijven er geen plassen staan. Door ontharding, maken we ruimte voor natuur, water en bodem.
De vele bomen zorgen voor een prachtig laan-effect. Zo krijgen de inwoners tussen de kleine en grote ring een groene laan voor de deur, in plaats van de huidige grijze steenweg. Door de doordachte aanplant van laanbomen en veel extra groen (“de juiste boom op de juiste plaats”), wordt het ook voor de inwoners aangenaam thuiskomen. Ook heesters, vaste planten, siergrassen en hagen krijgen hun plek.
Praktisch
In het najaar van dit jaar volgt de verdere administratieve voorbereiding van het dossier, zoals de omgevingsaanvraag en het aanbestedingsdossier. De voorbereidende nutswerken worden vermoedelijk begin 2022 opgestart, om nadien vanaf september 2022 te starten met de uiteindelijke rioleringswerken tussen de Wallenstraat en de Westlaan.
In het najaar wordt er hierover nog uitgebreid gecommuniceerd naar de betrokken inwoners en handelaars. Maximale bereikbaarheid zal hierbij nagestreefd worden.
-
Griet Coppé
Schepen van Projecten Openbaar domein en Mobiliteit, Toegankelijkheid en ICT
Botermarkt 2 - 0479 53 52 07
griet.coppe@roeselare.be -
Marc Vanwalleghem
Schepen van Land- en tuinbouw, Ruimtelijk planningsproces, Onderhoud openbaar domein, Bebloeming en netheid, Waterhuishouding, Dierenwelzijn, Burgerzaken en begraafplaatsen
Botermarkt 2 - 0474 44 75 05
marc.vanwalleghem@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare