Fietsen langs Krommebeek en Mandel wordt dit jaar nóg veiliger
De Stad investeert in verkeersveiligheid voor de vele schoolgaande kinderen en jeugd. In de omgeving van de schoolpoorten gebeuren daar toe al bijzonder veel inspanningen. Daarnaast is het “veilig op weg zijn” uiteraard ook een prioriteit voor het Stadsbestuur.
We detecteerden een aantal verbeterpunten op populaire en drukke fietsroutes. Dit jaar nog worden de oplossingen aangebracht. Het gaat om snel uitvoerbare maatregelen die meteen al een grote impact zullen hebben op de verkeersveiligheid. De investeringen die de Stad doet, kaderen ook binnen ons project velodroom #VANRSL, om extra kilometers aan fietsveilige wegen aan te leggen.
De voornaamste schoolroutes waar dit jaar knelpunten worden weggewerkt, in het voordeel van de fietser, zijn het Krommebeekpad en het Mandelpad. Honderden leerlingen en scholieren fietsen er dagelijks op weg naar school.
- Krommebeek
Het fietspad langs de Krommebeek is wel drie kilometer lang. Vanaf de Vierwegstraat aan de Spanjestraat tot aan de Meershofwijk in Beveren is het een populaire fietsroute voor leerlingen en personeelsleden van de Broederschool, de Plataan, de Spanjeschool en De Bever. Maar ook veel middelbare scholieren uit Beveren maken er gebruik van om naar hun school in het centrum te fietsen.
- Mandelpad
Het Mandelpad verbindt dan weer het stadspark met verschillende dichtbevolkte woonwijken op Schiervelde en in het Beekkwartier. Doordat het pad tot aan de grote ring loopt, is het ook voor veel scholieren buiten Roeselare de ideale verbinding naar hun school in Roeselare.
Veiliger oversteken
Fietsers voelen zich er over het algemeen vrij veilig, afgescheiden van het gemotoriseerd verkeer.
Maar op enkele punten kan de infrastructuur beter, vooral aan kruispunten met een drukkere weg.
- Verschillende kruispunten worden veiliger ingericht. Waar mogelijk worden ze verhoogd en/of versmald. De oversteekmarkeringen worden op een uniforme, duidelijke manier aangebracht. We plaatsen er ook accentverlichting, zodat overstekende fietsers, wandelaars en lopers beter van op afstand worden gezien.
- Op verschillende plaatsen wordt verouderde asfaltverharding uitgebroken en vervangen door beton.
Enkele concrete punten die worden aangepakt:
- Het stuk tussen de Westlaan en de Smedenstraat wordt in het midden zo veel mogelijk opgehoogd om te vermijden dat men in een kom terechtkomt net waar de bocht ligt. We verbeteren de zichtbaarheid in de bocht.
- De schuine oversteek ter hoogte van de Smedenstraat wordt weggewerkt. Door het verzetten van een verlichtingspaal maken we ruimte om een aansluitend stuk dubbelrichtingsfietspad aan te leggen. Ook het kruispunt met de Zwarte Leeuwstraat wordt op dezelfde manier (versmald) ingericht.
- Tussen de Vijverstraat en de Beversesteenweg wordt het wegdek vernieuwd.
- Aanleg van een veilige wandelzone in de Kleine Kalkenstraat. Zo wordt de stromen van fietsers en voetgangers er van elkaar gescheiden aan de zijingang van de Spanjeschool.
Subsidies en uitvoering
Deze dossiers maken deel uit van het subsidiedossier “veilige schoolroutes”, dat de Stad indiende bij de Vlaamse Overheid. Daarnaast wordt er ook gekeken hoe het voor fietsers in de Oekensestraat beter kan. Die straat is een populaire verbinding voor leerlingen vanuit Rumbeke naar basisschool De Ark of voor Oekense jeugd richting Rumbeke en Roeselare.
De subsidies zorgen er voor dat de Stad bij de realisatie van de werken kan rekenen op zo’n 275 000 euro steun van de Vlaamse Overheid.
De verbeteringen aan het Mandel- en Krommebeekpad zullen na de zomer zichtbaar zijn. Langs de Grote Bassin wordt het pad tussen het Dogboparkje en de Weststraat al in februari heraangelegd. Op die manier wordt de hinder gespreid.
-
Stefaan Van Coillie
Schepen van Financiën, Mobiliteit, Afval-en netheid, Inname openbaar domein, Toegankelijkheid, Burgerzaken
Botermarkt 2 - 0498 88 84 61
stefaan.vancoillie@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare