Shopping Roeselare is op kruissnelheid
Met 10 nieuwe acties versterken we onze retail
Winkelnacht is dit jaar opnieuw de startknop van het winkelseizoen in onze binnenstad. Alle handelaars en medewerkers werden vandaag verrast met een geluksplantje vanwege de Stad en de vzw Shopping en Centrum Roeselare.
Winkelstad Roeselare is er helemaal klaar voor. We kunnen eindelijk corona achter ons laten. De voorbije 12 maanden konden we in het centrum 42 nieuwe winkels en horeca verwelkomen, waarvan 11 pop-ups. In vergelijking met de gemiddelde centrumstad hebben we een lager leegstandscijfer (11,8%).
Stilstaan is echter achteruitgaan. De Stad en de vzw Shopping en Centrum hebben ook dit jaar 10 actiepunten om uit te rollen in de volgende 12 maanden. Een unieke zomeragenda en campagne (die we later bekendmaken) zullen mee de zuurstof zijn voor onze handel en horeca.
#1 – Het winkelcentrum maken we verder aantrekkelijk
De werken in de Jan Mahieustraat naderen hun ontknoping. Nog voor de Batjes zal de straat volledig afgewerkt zijn. Drempels tussen voetpaden, rijweg en parkings zijn er volledig verdwenen. De Jan Mahieustraat wordt het voorbeeld wat betreft groen en toegankelijkheid, beleving en uitstraling.
De remake van de straat inspireerde ook de handelaars. Er komen nieuwe naamborden voor de winkels en horeca en dit in dezelfde look & feel.
De esthetiek van onze winkelstraten is onze prioriteit. Vanuit de dienst economie werd een esthetisch coördinator aangesteld. Haar opdracht is divers. Hoe kan afval en karton vlotter opgehaald worden. Hoe kunnen we de steegjes opwaarderen? Dit najaar worden al twee steegjes aangepakt: het Citroenstraatje en de doorgang van de Grote Markt naar de St-Michielskerk.
Er komen duidelijkere regels rond het plaatsen van stoepborden, beachvlaggen en koopwaar op het openbaar domein.
Het Stationsplein willen we beter integreren in onze winkelzone. Een stadsteam in samenwerking met NMBS werkt op dit moment heel gericht aan de beleving en de aanblik van de stationsgebied. Met kleine ingrepen en verfraaiing, ook aan de Wallenparking en De Munt, zullen tegen de zomer resultaten geboekt worden. Met een architectuurwedstrijd worden ideeën gezocht om de connectie tussen Ooststraat en Stationsplein te verbeteren. Het winnend ontwerp zal uitgevoerd worden tegen eind 2023.
#2 - Aantrekkingspremies voor retail willen we verfijnen en beter in de markt zetten
Net als in andere centrumsteden zijn er aantrekkingspremies om winkels en horeca aan te moedigen om te kiezen voor de binnenstad. Op de gemeenteraad van mei doen we het voorstel om ze te verfijnen en vereenvoudigen. Minder verschillende premies, maar betere. De zone voor toekenning van premies willen we uitbreiden met de pleinen omdat uit belevingsonderzoek blijkt dat horeca essentieel is voor de winkelbeleving. De Stad wil ook verder blijven inzetten op wonen boven winkels, maar ook andere invullingen moeten mogelijk zijn, zoals socio-culturele functies en ambachten.
#3 – Tijdens de lente en zomer brengen we kleur in het centrum
Het Roeselaars evenementenbureau Présence werd geselecteerd om kleur en beleving te brengen in het centrum gedurende de lente en zomer. Kleurrijke beelden, vlaggen en decors (met verwijzing naar onze speerpunten KOERS, shopping en voeding) zullen overal zichtbaar worden de volgende dagen en weken. De terrassen op het Polenplein, Nonnenstraat, Botermarkt en Stationsplein zullen kleurrijk verlicht worden met guirlandes doorheen de zomer.
#4 – Van 90 jaar Batjes tot Dagstad Week van de Belgische Mode
Van vrijdag 24 juni tot maandag 27 juni is het 90 jaar Batjes. Het wordt een Batjes van weleer. Met het Vat van Rodenbach, pleinbeleving en shopping. De Stad en vzw Shopping en Centrum engageren zich om van de Batjes hét stadsevenement van het jaar te maken. Deze editie zal de toon zetten voor de komende jaren.
Roeselare wil een winkelstad zijn voor iedereen. Voor gezinnen en kinderen, voor senioren, voor modeliefhebbers en hippe youngsters. Dit willen we ook laten zien in de winkelevenementen en beleving. In primeur kunnen we nu al verklappen dat Roeselare in oktober de Dagstad zal worden van de Week van de Belgische Mode (10 tot en met 15 oktober).
#5 – Vlot doorheen het centrum met de nieuwe toeristische voetgangersbewegwijzering
Wegwijs in de stad. Dat willen we voor onze shoppers en toeristen. Met stijlvolle bakens wijzen we ze straks de weg in het kernwinkelgebied. Designer Stefan Schöning werd hiervoor geselecteerd. Deze laatste stond in voor de huisstijl van de kustwandelroutes en de bewegwijzering in de binnenstad van Gent. Schöning zorgde voor een modern en tijdloos ontwerp dat verder gaat dan enkel de weg te wijzen. Op elk moment zal wervende up-to-date informatie te vinden zijn over onze Roeselaarse trekpleisters. Dit ook door integratie van QR-codes. De eerste wegwijzers verschijnen in het centrum in aanloop naar de Batjes.
#6 – We laten handelaars en horeca de handen in elkaar slaan
Tijdens de corona stimuleerden we handelaars en horeca om samen te werken. Dit zorgde voor nieuwe ideeën en inspiratie. Op de gemeenteraad van mei stellen we voor om de subsidie structureel te maken. Creatieve ingrepen, evenementen of andere samenwerkingen met minstens drie ondernemers (horeca of handelaars) willen we ondersteunen met een subsidie tot 2.000 euro. Zo willen we de Roeselaarse beleving verder structureel op de kaart zetten.
#7 – Het speerpunt voeding brengen we in de winkelstraten met de Keuken van Roeselare en Week van de Smaak
Roeselare wil zijn speerpunt voeding ook in de winkelstraten laten zien. Eind november 2021 opende op De Munt de Keuken van Roeselare. Een uniek podium in het centrum waar voeding en smaak in de schijnwerpers staan. Kanaal Z, Radio 2, RTL TVI en WTV maakten al gebruik van de locatie. Tofchefs Tim Boury, Frank Fols en Wout Bru stonden er reeds aan het fornuis. Het kenniscentrum ARhus sluit zich nu ook aan bij het samenwerkingsverband tussen de vzw Vol-Au-Vent, Dovy en de Stad.
#8 – De horeca van Roeselare is de kers op de taart
Corona leerde ons dat retail en horeca één zijn. Zonder horeca geen retail en omgekeerd. Dit voorjaar ronden we onze horecastudie van Roeselare af. Dit moet ons kompas worden voor de volgende 10 jaar.
Geen terrasbelasting meer in Roeselare. Horecaterrassen moeten de rust- en genietplekken worden van ons winkelgebied. Daarom willen we ze ook maximaliseren. Anderzijds willen we ook de kwaliteit opkrikken van de terrassen. Ook hier gaan we, vanaf dit jaar, de boer op met tips en raadgevingen om de terrassen in de stad te verbeteren. Uniform, stijlvol, net, maar ook creatief. Later dit jaar willen we ook de horeca belonen die uitmunt op dit vlak.
#9 – Levenslang leren
Kansen geven aan onze horeca en handelaars. Dit doen we via tips en bijscholing. We breien een vervolg aan onze digitale campagne Digipreus. Hier komen experten langs in de winkel om hen individueel te begeleiden in de online wereld. In 2021 werden 40 handelaars wegwijs gemaakt. In 2022 volgt een nieuwe lichting van 60 ondernemers.
De Retail Academy rolt ondertussen succesvol verder. Handelaars uit Roeselare leren er tips & tricks en delen ervaringen. Sessies met meer dan 50 inschrijvingen vormen niet langer een uitzondering.
#10 – Meten is weten
Wisten jullie dat de week voor de start van het schooljaar er een uitstekende verkoop is bij onze retail? Of dat in 2021 de zaterdag van Weekend van de Klant een topdag was? Roeselare zet sterk in op shoppingdata zodat we continu onze marketing en acties kunnen bijsturen. Hiervoor maken we gebruik van diverse technologieën in samenwerking met onder andere Proximus, Citymesh en de Retailfactory.
Via het EFRO Smart Cities Project Datagestuurde winkelgebieden wil Roeselare deze data ook delen met zijn handelaars. De doelstelling is om via data beter inzicht te krijgen in de noden van de handelaars: wie zijn mijn klanten? Wat zijn de looplijnen? Wanneer is het druk en kalm? Een handelaarsdashboard wordt eind dit jaar verwacht.
Met een kernwinkelgebied op kruissnelheid gaan we vooruit met Roeselare. Meer over onze plannen lees je ook in het Kernplan, www.roeselare.be/kernplan.
Diverse hierboven vermelde acties worden gerealiseerd in het kader van het EFRO project KICK, een project in samenwerking met POM West-Vlaanderen, OC West, en andere centrumsteden. Stad Roeselare is co-promotor van het KICK-project. We streven naar een Smart City door kernversterkend detailhandelsbeleid met deze partners:
-
Kris Declercq
Burgemeester
Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing, Smart City, Wijkenbeleid en Participatie
Botermarkt 2 - 0495 54 74 09
kris.declercq@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare