86 000 euro subsidie voor Testhuis van ARhus en Stad Roeselare

Stad Roeselare bouwt een nieuw stadhuis en grijpt dit momentum ook aan om de dienstverlening te verbeteren. In het ‘Testhuis’, een initiatief van Stad Roeselare en ARhus, komen burgers en medewerkers samen om een aantal dienstverlenende processen onder de loep te nemen. Drempels of moeilijkheden die de burger kan ondervinden, worden opgepikt en aangepakt. Dit initiatief viel de Vlaamse overheid op in de subsidieronde ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ en kreeg maar liefst 86 000 euro steun.

Tijdens de bouw van het nieuwe stadhuis vinden de dienst Burgerzaken (voor je reisdocumenten, identiteitskaart, rijbewijs, adreswijziging, …) en 1788 (voor alle vragen en meldingen voor de Stad) onderdak in kenniscentrum ARhus op De Munt. Samen in één huis geeft de unieke gelegenheid om kennis en ervaring over dienstverlening te delen met elkaar en vooral bij te leren, zodat we een heel toegankelijke dienstverlening, op maat van de Roeselarenaars, aanbieden.

 

Een onderzoek in het najaar van ’21 en voorjaar ‘22 naar fysieke (aan het loket, bijvoorbeeld) en digitale dienstverlening gaf alvast een overzicht van obstakels die burgers kunnen ervaren, en zocht naar oplossingen. Zo vielen moeilijke terminologie of afkortingen op, die vervangen werden door een heldere taal.

Panel Roeselarenaars bekijkt dienstverlening

ARhus en Stad Roeselare gaan nog een stap verder met het project ‘Testhuis: mensgerichte dienstverlening’. In het Testhuis kijkt een testpanel van burgers en medewerkers kritisch naar dienstverlenende processen van ARhus en de Stad, via alle kanalen: aan het loket, op de werkvloer, digitaal, aan de telefoon, … Waar ondervindt de burger moeilijkheden? Hoe kunnen we het beter doen zodat de medewerker en de burger hiervan beter worden?

Dankzij het Testhuis nemen we zoveel mogelijk drempels weg en zorgen we voor een verbeterde integratie tussen fysieke en digitale dienstverlening en verhogen we het gebruiksgemak”, licht schepen Samyn toe. Daarnaast helpt het Testhuis ook burgers met digitale vaardigheden, zoals documenten opvragen via het digitale loket of werken met de smartphone.

Het project Testhuis gaat eind deze maand van start en loopt tot juni ’23.

Subsidie van 86 000 euro voor het Testhuis

Het Testhuis krijgt nog een extra duw in de rug dankzij de subsidieronde ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ van de Vlaamse regering. Met deze oproep ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die maximaal samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken. Het voorstel van Roeselare kreeg een subsidie van 86 354,90 euro. De Stad is de Vlaamse Regering en minister van Lokale Besturen Bart Somers dankbaar voor deze ondersteuning. Met dit geld kunnen de Stad en ARhus de testpanels organiseren en die methodiek ook toepassen op andere processen.

Gezocht: Roeselarenaars voor panel

Wil je als inwoner van Stad Roeselare deel uitmaken van het testpanel en jouw mening geven over dienstverlenende processen? Contacteer Stad Roeselare via het gratis nummer 1788 of mail naar 1788@roeselare.be. Of geef ARhus een seintje via 051 69 18 00 of info@arhus.be.

 

NOTA PERS – niet voor publicatie

Contactpersoon ARhus: Bieke Deceuninck, communicatieverantwoordelijke ARhus bieke.deceuninck@arhus.be of 0477 65 33 04

  • Medium square matthijs samyn ppl

    Matthijs Samyn

    Schepen van Personeel en organisatie & Dienstverlening, Jeugd en jeugdinfrastructuur, ICT/Smart City, Dierenwelzijn, Toerisme, Mondiaal beleid (Noord-Zuid)
    Botermarkt 2 - 0492 58 19 09
    matthijs.samyn@roeselare.be

Contact informatie

Stad Roeselare
Departement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare