Een nieuw mobiliteitsplan voor Rumbeke
Het onderzoek naar een vlotte en veilige mobiliteit in Rumbeke is klaar. Na een ruim verkeersonderzoek, workshops met burgerpanels en jeugdverenigingen en infomomenten voor de inwoners, zijn de resultaten verwerkt in een nieuw mobiliteitsplan. Alle inwoners in Rumbeke krijgen eerstdaags een infoboekje in de brievenbus met daarin alle concrete plannen voor een gezonde en veilige buurt.
Iedereen die zich te voet en met de fiets verplaatst, krijgt voluit kansen om dit veiliger te doen. Maar ook de auto en het openbaar vervoer blijven aanwezig in het straatbeeld. De drie grote pijlers waarop het nieuwe mobiliteitsplan steunt zijn verkeersveiligheid, leefbaarheid en leesbaarheid. Dit realiseren we in het plan met een uitgebreide zone 30, fietsstraten en circulatiewijzigingen.
Uitgebreide zone 30
Op vandaag rijd je in het centrum van Rumbeke en in de schoolomgevingen al maximum 30 km./u. Deze maatregel wordt nu over een ruim gebied doorgetrokken, tot in de woonwijken. Dit is een erg belangrijke beslissing voor meer verkeersveiligheid. De voordelen van 30 km./u. ten opzichte van 50 km./u. zijn onmiskenbaar: minder ernstige ongevallen, rustigere buurt, veel kleinere kans op verwondingen bij ongevallen, …
Op de bredere ontsluitingsassen, die het verkeer van en naar de wijken en het centrum van Rumbeke verzamelen, blijft er 50 km./uur gelden zoals op vandaag. Denk maar aan de Guido Gezellelaan, delen van de Rumbeeksesteenweg, Izegemsestraat, …
De invoering van de zone 30 zal in twee stappen gebeuren. In de loop van 2023 wijzigt de situatie in het centrum van Rumbeke, in 2024 zal de verandering ook merkbaar zijn in de woonwijken.
15-tal fietsstraten
Fietsers kunnen in Rumbeke hun hart ophalen in een lokaal fietsnetwerk. Er komen een 15-tal nieuwe fietsstraten. Zo bouwt de Stad resoluut verder aan haar Velodroom #VANRSL, waar de fietser het ritme bepaalt.
In het centrum van Rumbeke vormt het netwerk van fietsstraten een echte fietszone. Daar gelden dezelfde regels als in een fietsstraat. De auto is er nog steeds welkom aan 30 km./uur, maar blijft achter de fiets.
We geven de fietser een duidelijke plaats in Rumbeke. Inwoners zijn steeds beter vertrouwd met het principe van fietsstraten. Met deze maatregelen stimuleren we mensen om in het zadel te springen. We verlagen zo de drempel om ook met jonge kinderen te fietsen.
In de loop van 2023 worden al enkele fietsstraten ingericht met extra markeringen en verkeersborden. Daar waar bijvoorbeeld ook een versmalling nodig is of een herschikking van parkeerplaatsen, wordt de timing nog verder in detail afgestemd.
Circulatiewijzigingen
In een aantal straten verandert de rijrichting. Door te werken met circulatielussen, verdwijnen er
enkele chaotische situaties aan kruispunten in het centrum. Het autoverkeer volgt in de toekomst zoveel mogelijk de hoofdassen. Op die manier raast er minder zwaar verkeer door de woonwijken. Doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer worden uit elkaar gehaald en volgen elk een andere route.
Enkele straten uitgelicht:
- Met de invoering van een woonerf, komt er eenrichtingsverkeer in de Koestraat tussen de Pastoor Slossestraat en de Hoogstraat, in de richting van de Hoogstraat.
- In de Rumbeeksesteenweg rijd je in de toekomst met de wagen in één richting tussen de Koningsstraat en de St. Blasiusstraat, in de richting van het Kerkplein. Op die manier wordt het aan de ingang van basisschool De Verrekijker ook een pak veiliger. We zetten daar ook de oversteekplaats in de verf.
- Het kruispunt van de Koningsstraat met de Rumbeeksesteenweg is heel druk. Met het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Koningsstraat en een deel van de Rumbeeksesteenweg wordt dit kruispunt veiliger en leesbaarder.
- In een deel van de Sint-Blasiusstraat keren we de richting om.
- De smalle Louis Leynstraat wordt eenrichting in de richting van de Hoogstraat. Aan de toegang van KIDZ kinderopvang en basisschool De Vlieger verminderen we zo mogelijke conflicten met jonge kinderen.
- In een deel van de Maria’s Lindestraat start er een proefproject om het aantal verkeersbewegingen doorheen de buurt te laten dalen, dit na het invoeren van de fietsstraten. We houden voor- en nadien verkeerstellingen.
Bijkomende accenten
Geen fietsstraat in de Guido Gezellelaan. De Stad volgt daarmee de reacties van inwoners tijdens de infomarkt, die pleitten om het bestaande fietspad naast de spoorweg te kunnen blijven gebruiken. Wel komt er meer ruimte op deze populaire fietssnelweg, uiteraard met behoud van de waardevolle bomen.
Aan het kruispunt met de Veldstraat zullen fietsers altijd voorrang hebben én meer plaats krijgen doordat er een stukje eenrichting komt voor wagens. Die zullen nog van aan de Azalealaan tot aan de Veldstraat kunnen rijden, maar niet meer in de omgekeerde richting. Zo kunnen we hier ook de straat verder vergroenen.
Voorlopig komen er geen schoolstraten in Rumbeke. Vanuit de schooldirecties is er geen vraag naar. Omdat een schoolstraat altijd in samenwerking met een school moet gebeuren, komen er op dit moment geen. Dit verandert uiteraard niets aan de inspanningen van de Stad om, waar nodig, aanpassingen te doen om het veiliger te maken voor jonge voetgangers en fietsers.
Andere fietsmaatregelen
Naast het netwerk met de fietsstraten wordt de veiligheid en plaats van de fietser ook verbeterd en verduidelijkt met fietsmaatregelen (fietspaden en fietssuggestiestroken) langs de ontsluitingsassen.
- Aan het Sterrebos komen er aan beide kanten nieuwe verhoogde fietspaden in de Moorseelsesteenweg tussen de Vijfwegen en de Sterrebosdreef. Deze zullen mooi aansluiten op de fietspaden die al voorzien zijn tussen de Sterrebosdreef en de Rijksweg. Fietssuggestiestroken zullen onder andere opduiken in de Hoogstraat, Vijfwegenstraat en Zuidmolenstraat. Het beurtelings parkeren in de Vijfwegenstraat wordt afgeschaft.
- In de Oekenstraat leggen we aan weerszijden fietspaden aan van aan de Rijksweg tot aan de Wervikhovestraat. Het kruispunt met de Wervikhovestraat krijgt een nieuwe inrichting. We beveiligen zo de populaire oversteek voor veel jonge kinderen die naar school, voetbal, tennis en padel, … fietsen. Op lange termijn komt er een middeneiland en duidelijkere zebrapaden. Een volledige heraanleg van de Oekensestraat, incl. rioleringswerken, is voorzien na 2025.
- Op een aantal kruispunten kiest de Stad ervoor om voetgangers beter in beeld te brengen en de veiligheid te verbeteren. Dit is het geval aan de Vijfwegen, aan de kruising van de Rumbeeksesteenweg met de Zonnebloemstraat, … Vanuit de Bornstraat of Verbrandhofstraat de brede Meensesteenweg oversteken zal in de toekomst ook veiliger kunnen, doordat er een middeneiland komt.
Mobiliteit is een zaak van iedereen. Elke deelnemer aan het verkeer heeft zelf ook een belangrijke impact om de veiligheid, leefbaarheid in Rumbeke voor iedereen te verbeteren. Waar mogelijk kiezen we voor de fiets in plaats van de wagen, rijgedrag aanpassen aan de omgeving, voldoende afstand en ruimte houden, … zijn belangrijke voorwaarden voor een veilige buurt.
Met dit nieuwe mobiliteitsplan staat de veiligheid van elke weggebruiker centraal. In het bijzonder de meest kwetsbaren, voetgangers en fietsers, krijgen in dit plan een duidelijke, zichtbare plaats. Sommige maatregelen zullen misschien een periode van gewenning vragen. Maar het Stadsbestuur nam ze uit overtuiging dat ze de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Rumbeke ten goede zullen komen.
-
Stefaan Van Coillie
Schepen van Financiën, Mobiliteit, Afval-en netheid, Inname openbaar domein, Toegankelijkheid, Burgerzaken
Botermarkt 2 - 0498 88 84 61
stefaan.vancoillie@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare