Dag van het Verzet tegen Armoede

De vraag naar aandacht voor de situatie van mensen in armoede is er één die 365 dagen per jaar aanwezig is, maar zich op 17 oktober luider laat horen. De internationale ‘Dag van het Verzet tegen Armoede en Sociale Uitsluiting’ is een dag van protest tegen het onrecht dat armoede is. Dit jaar wordt in Roeselare ‘toegankelijke gezondheidszorg’ onder de aandacht gebracht.  

Zeven Roeselaarse organisaties (SAAMO, t’Hope, ARhus, RSL Op Post, Voc Opstap, De Spil en CAW) en Stad Roeselare willen via een infomoment op 17 oktober bij zorginstellingen en zorgverleners in Roeselare een bewustzijn over deze problematiek creëren. De drempels die mensen in armoede ervaren, worden aan de hand van een kortverhaal, getuigenissen en kunstwerken belicht. Daarnaast worden er oplossingen aangereikt voor een toegankelijkere gezondheidszorg.   

In België hebben we een sterk sociaal systeem maar toch is de factuur voor gezondheidszorg voor velen te hoog. Mensen (in een kwetsbare situatie) ervaren vaak drempels om optimaal gebruik te kunnen maken van de gezondheidszorg.

   Schepen Michèle Hostekint 

De middenveldorganisaties en de Stad sloegen de handen in elkaar en organiseerden onlangs een dialoogmoment om bij de inwoners te horen wat ze vinden van de gezondheidszorg in Roeselare. Samen met de bevindingen uit het project ‘Vinger aan de pols’, een driejarig participatief project van armoedeorganisatie t’Hope, detecteerden ze zeven drempels die de toegang tot de gezondheidszorg bemoeilijken. Die bevindingen vormen de basis voor het infomoment met zorgverleners op 17 oktober. 

Zeven drempels 

De drempels die in de gesprekken met mensen in een kwetsbare situatie vaak aan bod kwamen: 

1. Spoed of huisarts? Er is onduidelijkheid wanneer je naar de huisarts of de spoed moet. En als je eerst naar de huisarts gaat, moet je dan dubbel betalen? 

2. Een afspraak maken en je gezondheidsgegevens raadplegen.  Mensen worden overspoeld met digitale platformen en apps om hun gezondheidsgegevens te raadplegen of afspraken te maken. En dan heb je nog dokter Google! Dit zorgt voor angst en verwarring. Wat moet nu digitaal, en wat mag je nog fysiek doen? Naast digitale dienstverlening, is het belangrijk om ook telefonisch of fysiek geholpen te kunnen worden.   

3. Tot bij de arts of het ziekenhuis geraken. Niet iedereen heeft een auto. Mensen zonder auto zijn aangewezen op anderen of op het openbaar vervoer. Er zijn drempels om tot aan de bushalte te geraken, een ticket te betalen en voor minder mobielen gewoon op de bus te geraken. Alternatieve vervoersdiensten zijn duur.   

4. Wat is een huisartsenwachtpost? De huisartsenwachtpost is niet bij iedereen gekend. Voor wat kan je er heen? Waar is het?  

5. Begrijpbaarheid. Niet iedereen begrijpt wat de arts zegt en de drempel om uitleg te vragen is groot. Uit de nieuwe enquête van De Artsenkrant blijkt dat veertig procent van de artsen en apothekers vindt dat mensen in armoede niet genoeg doen om hun situatie te veranderen. Samen moeten we dit taboe doorbreken zodat elke patiënt zich op zijn gemak voelt bij de arts en een open gesprek in duidelijke taal, zonder te oordelen, mogelijk is.  

6. De factuur. We hebben een sterk sociaal systeem in België maar toch is de factuur van de gezondheidszorg voor velen te hoog. Mensen stellen zorg uit of krijgen niet de zorg die ze nodig hebben.  

7. Je weg vinden in de gezondheidszorg. Bovenstaande drempels tonen aan dat er veel vragen zijn. Het is niet voor iedereen duidelijk op welke tegemoetkomingen ze recht hebben. Mensen vinden hun weg niet in de gezondheidszorg en weten niet waar ze deze informatie kunnen vinden.  

Kortverhaal ‘buikpijn’ 

De zeven geformuleerde signalen zitten verweven in het kortverhaal ‘buikpijn’, geschreven voor deze Dag van het Verzet tegen Armoede. Daarin vertelt Kaya over de dag waarop ze pijnlijke steken in haar buik voelde, de busrit naar het ziekenhuis, het gesprek met de arts en de angst voor de factuur.  

 

De organisatoren lanceren ook een filmpje met getuigenissen rond de zeven drempels. Bezoekers van RSL Op Post kunnen genieten van kunstwerken die het verhaal van Kaya visualiseren.  

 

Meer informatie vind je op www.saamo.be of thope-jakedoe.be 

  • Medium square mich le hostekint ppl

    Michèle Hostekint

    Schepen van Natuur en Bos, Wonen, Klimaat en Duurzaamheid, Gezondheids- en Armoedebeleid, Diversiteit en Gelijke Kansen, Integratie
    Botermarkt 2 - 0498 53 72 69
    michele.hostekint@roeselare.be

Contact informatie

Stad Roeselare
Departement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare