Stad Roeselare zet in op een bruisend shoppingseizoen

Aan het begin van de lente, traditioneel ook het begin van het winkelseizoen, lanceert Stad Roeselare tien ambitieuze acties en een gloednieuwe shoppingcampagne. Het belooft een bruisend shoppingseizoen te worden.

Samen met de handelaars en horeca maakt Roeselare er opnieuw een bruisend jaar van. En dat gebeurt letterlijk! Alle ondernemers in de centrumstraten werden vandaag verrast met een bruisbal, aangeboden door de Stad en de vzw Shopping en Centrum Roeselare. 

Leegstand daalt 

Het afgelopen jaar kon de Stad opnieuw 30 nieuwe handelaars verwelkomen in het centrum, waarvan zes met een pop-up. Het leegstandscijfer voor Roeselare daalde, dankzij die nieuwe ondernemers, van 11,9% naar 10,5%. Hiermee is Roeselare bij de beste centrumsteden van heel Vlaanderen. 

 

Maar de stad rust niet op haar lauweren. Met 10 actiepunten zorgt Roeselare ervoor dat ze haar plaats als dé winkelstad bij uitstek blijft behouden. De eerste actie in primeur: een nieuwe, wervende shoppingcampagne “Da’s even Roeselare!”. 

Met 10 actiepunten zorgen we ervoor dat we onze naam als stad met een hart voor winkelen blijven behouden. Roeselare is en blijft dé meest gezellige winkelstad waar iedereen vindt wat hij zoekt.

 Burgemeester Kris Declercq

#1 – Een wervende shoppingcampagne ‘Da’s even Roeselare’

We zetten de gezelligheid en het shoppingaanbod in Roeselare in de kijker. We lanceren een bovenlokale marketingcampagne die over verschillende maanden te zien zal zijn in het straatbeeld, op digitale kanalen, de radio en in de krant. Daarnaast maken onze handelaars en horeca ook letterlijk deel van de campagne met een gepersonaliseerde affiche en visual voor sociale media. 

 

Vanaf vandaag vind je ook leuke inspiratielijstjes terug op de website visitroeselare.be : een selectie van leuke en unieke zaken die shoppers inspireren om het kwalitatieve winkelaanbod te ontdekken. 

#2 – Nieuwe premies voor een divers en kwalitatief winkel- en horeca-aanbod 

We voorzien nieuwe premies om winkels of horeca te verwelkomen in het centrum van Roeselare.  Met een nieuwe opportuniteitspremie wil Roeselare unieke concepten extra warm maken om zich te vestigen in haar stadscentrum. Ideeën zullen worden beoordeeld op hun aansluiting bij de speerpunten van de stad (voeding, KOERS, en shopping) en hun unieke en kwalitatieve aanbod. In aanvulling hierop wil de stad bestaande handels- en horecazaken ook aanmoedigen om in het centrum te blijven.  Er komt een subsidie voor het restylen van een bestaande handels- of horecapand om ondernemingen fris en actueel te houden. Beide subsidies zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad van maart. 

#3 – Proactiever nieuwe handelaars en horeca benaderen 

Via de aanstelling van een acquisitiemanager door de vzw Shopping en Centrum Roeselare worden ondernemers en ketens proactief benaderd om een nieuwe zaak in het centrum van Roeselare te openen. Dit versterkt het aanbod en wordt Roeselare als winkelstad nog aantrekkelijker.  

 

Roeselare zet ook in op een nieuwe, frisse acquisitiebrochure. Die vertelt ondernemers meteen waarom Roeselare de beste keuze is voor hun nieuwe zaak.  

#4 – Nog vlotter parkeren in de centrumparkings 

Momenteel kan er in de stationsparking de hele zaterdag geparkeerd worden aan 1 euro voor 4 uur of 2 euro voor 8 uur We breiden dit uit naar al onze centrumparkings. Parkeren in de stad wordt dus nog goedkoper. 

Ook de bereikbaarheid van onze parkings wordt onder de loep genomen: 

  • uniforme en duidelijke bewegwijzering vanuit alle windstreken. 
  • nieuwe, digitale schermen bij parking De Munt zodat bezoekers meteen de bezetting van de parking zien. Indien volzet, vinden ze hier de weg naar de volgende, dichtstbijzijnde parking.  

Tot slot zet de Stad in op aangename parkings. Vorig jaar brachten we reeds kleur aan de buitenkant aan en zorgden we voor welkomstboodschappen in de parkings. In 2023 brengen we meer kleur en beleving in de parkings zelf en in de trappenhallen.  

#5 – Piep eens in de kleine straatjes! 

Het Roeselaarse winkelgebied heeft een heel aantal steegjes, vaak verbindingswegen. Piep binnenkort eens binnen in de Wortelstraat, de Poststraat of loop eens door het overdekte steegje van de Grote Markt naar de Sint-Michielskerk. Je ontdekt er projecties, heuse koersbanen en zelfs een verwonderend spiegelplafond. Tegelijkertijd zetten we hier in de verf dat Roeselare de stad van shopping, voeding en KOERS is.  

#6 – Weer een jaar vol beleving 

Na de succesvolle Radio2 Kerst waar we meer dan 250.000 bezoekers mochten verwelkomen, gaan we verder op hetzelfde elan. Roeselare is een stad voor iedereen: van gezinnen tot senioren, van modeliefhebbers tot lekkerbekken. Samen met de vzw Shopping en Centrum Roeselare organiseert stad Roeselare talrijke evenementen met voor elk wat wils. 

Kruis alvast aan in je agenda: 

  • zaterdag 8 april: Kidsnamiddag met meet&greets met onder andere Bumba, Maya De Bij en Kabouter Plop 
  • vrijdag 18 en zaterdag 19 april: Nina & the City 

We zetten ook in op een continue stroom aan bezoekers. Met onder andere de Davidsfondswandeling en Het Kunstuur bieden we ook permanentere activiteiten aan. 

Het Kunstuur stelt topwerken van Belgische schilders tentoon uit de periode 1850-1950. Bekende Vlamingen vertellen verhalen bij de schilderijen en samen met de unieke belichting en de aangepaste muziek van Dirk Brossé zorgt dat voor een uur betoverende kunst in een historische locatie: de Sint-Amandskerk. 

 

Tenslotte zal de Stad zich proactief laten leiden door weersvoorspellingen, uniek voor een centrumstad, waardoor goed weer op vrijdag en/of zaterdag garant zal staan voor animatie en beleving in het stadscentrum. 

#7 – Omdat horeca en retail elkaar versterken

In mei lanceren we een horeca-actieplan met een perfecte cocktail voor een straffe horeca#VANRSL. We kunnen al een paar voorproefjes meegeven. 

  • Uitbreiding van de Roeselare Kadobon  met een Roeselaarse Horecabon. Het ideale cadeau voor je vrienden, familie of jezelf!  
  • Horeca en retail versterken elkaar. Aankopen in de handel worden beloond met een traktaat of aperitief in de lokale horeca. Een uniek concept in Vlaanderen! 
  • Een duwtje in de rug van de horeca om personeelstekorten aan te pakken. Herinner je de eerste horecabrigade in 2021: een gratis praktijkopleiding voor jobstudenten en flexiobbers om de kneepjes van het kelnersvak te leren zodat ze goed voorbereid aan hun job in de horeca kunnen beginnen.  Een succesvol initiatief, dat we dit jaar herhalen. 

#8 – Gebeten door Roeselare 

Na het grote succes van vorig jaar voeren we dit jaar opnieuw een toeristische zomercampagne onder de noemer “Gebeten door Roeselare”. Het wordt andermaal een zomer vol beleving met een korte keten fietstocht, torenzondagen, hippe zomerbars in het stadspark en aan de kop van de vaart, een gastrobar op het de Coninckplein en nog veel meer.  

#9 – Sfeer en kleur in de centrumstraten 

Ook dit jaar fleuren we het kernwinkelgebied op gedurende de lente en zomer. Maar liefst 880 lampionnen brengen kleur en sfeer in de straten. Daarnaast geven we de handelaars de kans om hun etalage op te fleuren met kleurrijke bestickering om hun koopwaar nog meer in de kijker te zetten. 

 

In het verkeersvrije deel van de Ooststraat vervangt de Stad de huidige banken door hippe, nieuwe exemplaren. De nieuwe banken zijn multifunctioneel. Ze kunnen dienen als speeltuig, zitbank of informatiedrager. Ze zien er mooi en sculpturaal uit en zullen door het gebruik van het duidelijk kleurenschema een grote bijdrage leveren aan de identiteit van de stad. 

#10 – Een groene en kindvriendelijke stationsomgeving met een betere aansluiting tot de Ooststraat 

Het Stationsplein is meer dan een plein. ‘s Ochtends vult het stationsplein zich met tieners die vanuit alle uithoeken in West-Vlaanderen afzakken naar de Roeselaarse scholenstad. Pendelaars pikken nog snel een koffie mee voor ze op de trein springen en aan het busstation staan mensen rustig te wachten op de bus. Doorheen de dag ontplooit het plein zich tot terrasjesplein. Een paar keer per jaar vormt het ook de achtergrond voor events, zoals Dwars door Vlaanderen, een kerstmarkt, Pinksterkermis, Zomerspeelplaats…  

 

Om hier nog meer aan tegemoet te komen, trekt Roeselare in de toekomst de kaart van vergroening, wordt de toegankelijkheid naar de Ooststraat verbeterd en komen er permanente speelelementen. 

Tijdens de Batjes maken we het ontwerp voor de vernieuwing van het Stationsplein bekend! 

  • Medium square kris declercq ppl

    Kris Declercq

    Burgemeester
    Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing, Wijkenbeleid en Participatie
    Botermarkt 2 - 0495 54 74 09
    kris.declercq@roeselare.be

Contact informatie

Stad Roeselare
Departement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare