Stad stelt ambitieus tienpuntenplan voor een straffe horeca #VANRSL voor

Tijdens het "Hoera horeca!”-evenement vandaag mocht de Stad meer dan 100 horecaondernemers ontvangen in de Paterskerk. Daar werd duidelijk dat Roeselare als ondernemende stad alleen maar groeit, ook op het vlak van horeca. In interactie met de horecaondernemers stelde de Stad haar tiengangenmenu voor een straffe horeca #VANRSL voor.  

 

Bij wijze van amuse serveerde de Stad een jaarlijkse horecabrigade. Deze gratis opleiding stoomt geïnteresseerden helemaal klaar voor een vakantie-, flexi- of vaste job in de horeca. De eerste editie in 2021 was een groot succes en wordt vanaf nu dus jaarlijks herhaald. Zo wil de Stad de lokale horeca positief in de kijker zetten en de nodige steun bieden bij het zoeken naar goede arbeidskrachten in de horeca.  

 

Daarnaast zet Roeselare in op individuele coachingstrajecten voor de horeca. De Stad deed dit al voor de retail. Zo kregen vele zaken een basisbad online werken en sociale media. Dat wil de stad nu ook doen voor de horeca om ervoor te zorgen dat horecaondernemers klaargestoomd worden voor de toekomst.  

 

Ook zorgt de Stad voor een kwalitatief terrasbeleid richting 2025 met straat- en pleinaccenten. Uiteraard zal dit gebeuren in nauw overleg met de lokale horeca. De Stad engageert zich ook om bij groepsaankopen een deel van het budget te financieren. 

 

Als voorgerecht lanceert De Stad volgend jaar een gebruiksvriendelijke overzichtelijke horeca-kaart. Zo kunnen inwoners en bezoekers snel en eenvoudig de horeca vinden waar ze naar op zoek zijn: van snelle hap tot een meer verfijnde maaltijd, met de kaart vind je altijd het perfecte adresje.  

 

Binnenkort komt er ook het initiatief Shop en Santé #VANRSL: een unieke samenwerking tussen horeca en handel waarbij een bezoek aan een handelszaak beloond zal worden met een speciale actie in de horeca. Zo kan je na een fijne shoppingmiddag, nog genieten van bijvoorbeeld een lekkere cocktail, apero of maaltijd in één van de vele horecazaken. Met de gloednieuwe Hap-en tapbon kan je binnenkort Roeselaars horecaplezier cadeau doen, zoals eerder al het geval was voor shoppingplezier met de Roeselare Kadobon.  

 

Als hoofdgerecht trekt de Stad volop de kaart van beleving. Daarom komt er een jaarlijkse evenementenkalender met integratie van de horeca.  

 

Bij wijze van dessert wil Roeselare haar kindvriendelijke horeca in de kijker zetten. Daarom lanceert de Stad in 2024 het label kindvriendelijke horeca. Daarnaast wil de Stad ook werk maken van diervriendelijke horeca.  

 

De Stad heeft ook nog twee desserts in petto. Om nieuwe, hippe horecazaken aan te trekken voorziet Roeselare een horecamanager die actief op zoek gaat naar nieuwe, frisse zaken.  Daarnaast keurde het stadsbestuur eerder dit jaar nieuwe en hogere premies goed voor horeca- en handelszaken die zich willen vestigen in Roeselare.  

Het is heel fijn om zo veel enthousiasme voor de horeca te voelen. Met deze tien acties willen wij als Stad het verschil maken en de troeven van de Roeselaarse horeca nog meer in de verf zetten. Horeca gaat hand in hand samen met retail. Deze twee versterken zorgt voor een sterke ondernemende stad. 

Burgemeester Kris Declercq
  • Medium square kris declercq ppl

    Kris Declercq

    Burgemeester
    Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing, Wijkenbeleid en Participatie
    Botermarkt 2 - 0495 54 74 09
    kris.declercq@roeselare.be

Contact informatie

Stad Roeselare
Departement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare