Aanpassingen in het openbaar busnet in Roeselare: Stad bespreekt bezorgdheden rond nieuwe routes met De Lijn en promoot andere opties.
Het aanbod van De Lijn is sinds 6 januari in heel Vlaanderen grondig gewijzigd, ook in Roeselare. De stadslijnen 1, 2, 5 en 6 zijn verdwenen, waardoor ook heel wat haltes in de wijken geschrapt zijn.
Wijzigingen in het aanbod van De Lijn
Er is een versterking gekomen van het aanbod op diverse hoofdassen, die voornamelijk het station, AZ Delta, site Schiervelde en de woonkernen van de deelgemeenten met elkaar verbinden:
- De nieuwe stadslijn 1 rijdt van maandag t.e.m. zaterdag elk kwartier van het station naar het centrum van Rumbeke en AZ Delta. Op zondag om het half uur. Deze lijn rijdt om het half uur ook naar Oekene en richting Brugsesteenweg.
- Vanaf het station en het centrum rijdt er op week- en zaterdagen om het kwartier een bus naar Schiervelde. Op zondagen is dit om het half uur.
- Ieder half uur is er een rechtstreekse verbinding van het station naar het centrum van Beveren, net als naar Zilverberg, Beitem en De Ruiter.
- Er zijn extra bussen op piekmomenten i.f.v. woon-school en woon-werk verplaatsingen.
- Op dinsdagvoormiddag is er een marktbus via de lijnen 802 en 803. Deze marktbussen verbinden enkele wijken en woonomgevingen met het centrum en het station.
- Er is een avond- en nachtnet (van zondag t.e.m. donderdag tot ca. 22u.30 en op vrijdag en zaterdag tot ca. 2u.30).
Overzicht van alle wijzigingen
Je vindt het aanbod van alle bussen terug op delijn.be/nieuwenet. Heb je liever een papieren folder? Haal er eentje op in De Lijnwinkel (Ardooisesteenweg 20) of aan het onthaal van de Stadsdiensten (in ARhus, De Munt). Je kan ook bellen naar het gratis telefoonnummer 1788 en dan sturen we een exemplaar op. Een gedetailleerd overzicht van de dienstregelingen kan voorlopig enkel digitaal geconsulteerd worden, helaas nog niet op papier. Navraag bij De Lijn leert dat die op termijn nog beschikbaar worden gesteld. Zodra dit zo is, zullen we die ook aanbieden bij het onthaal van de stadsdiensten.
Mee met een flexbus (vroegere belbus)
Ter compensatie van geschrapte haltes, zet De Lijn in op flexvervoer dat je vooraf reserveert via de Hoppincentrale. De flexbus biedt mogelijks een oplossing voor wie zijn reistraject niet of slechts gedeeltelijk kan afleggen met vast openbaar vervoer. Via de Hoppinreisplanner kan je ontdekken of de flexbus voor jou een oplossing kan bieden.
Je kan op drie manieren een rit met een flexbus reserveren. Da’s niet via De Lijn, maar via Hoppin:
- Telefonisch: je belt naar de Hoppincentrale op 0800 12 2 12 en zegt waar je naar toe wil.
- Via de website www.hoppin.be klik je op “boek je flexbus”. Je moet éénmalig een account aanmaken op basis van je telefoonnummer.
- Via de app Hoppin, die je kan downloaden op je smartphone.
Op een flexbus gelden dezelfde tarieven en vervoerbewijzen als op een andere bus van De Lijn.
Zo’n flexbus reserveren kan volgens De Lijn vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand. Echter, we vernemen dat burgers op dit moment nog heel veel vragen hebben en het telefoonnet van de Hoppincentrale dan ook regelmatig overbevraagd is. We raden inwoners dan ook aan om tijdig contact op te nemen als men wil reserveren.
Hulp nodig met de app?
Wil je gratis hulp om te leren hoe je de Hoppin app kan downloaden en hoe je een account aanmaakt? Je bent welkom in één van de Digipunten van ARhus, AZ Delta, JEUN en RSL op Post. Je hebt geen afspraak nodig, maar kan gewoon langsgaan. De openingsuren vind je op www.iedereendigitaalroeselare.be.
De Stad houdt de vinger aan de pols
- In gesprek met De Lijn
De aandachtspunten en concrete vragen die we van inwoners ontvangen, bezorgen we ook aan De Lijn in functie van evaluatie en bijsturing. Voornamelijk door het wegvallen van stadslijnen 5 (Meiboomwijk, Groenpark, Nieuw Kerkhof) en 6 (omgeving Meenseheirweg, Zuidmolenstraat en Heropbouwstraat), voelen verschillende inwoners zich getroffen. Ook vanuit Beveren bereikten ons opmerkingen over de weggevallen stadslijn 2. Daar werden vroegere haltes vervangen door flexhaltes. Maar ook andere reacties vanuit schooldirecties of verwarring over naamswijzigingen inventariseren we.
Deze knelpunten worden doorgegeven aan het bestuur van De Lijn, met wie er nauw contact is vanuit de Stad. Ook de vraag naar extra flexhaltes is ondertussen gesteld, in de hoop op een positief antwoord.
- Vervoercheques en Minder Mobielen Centrale kunnen je helpen
Naast bijkomende verduidelijkingen en communicatie over het aanbod van De Lijn, willen we als Stad ook nog eens extra de bestaande initiatieven/ flankerende maatregelen promoten die bestaan om voornamelijk senioren en minder mobiele inwoners op weg te helpen.
Vervoercheques
Met de vervoercheques van Stad Roeselare kan je taxiritten betalen aan een sterk verminderde prijs. De cheques zijn er voor volwassenen met een vrijetijdspas die geen eigen wagen hebben of niet (meer) in staat zijn om zelf te rijden.
De vervoercheques zijn te koop in het Vrijetijdspunt (onthaal KOERS, Polenplein). Een vervoercheque-pakket bestaat uit zes cheques met een totale waarde van 30 euro. Als inwoner met een vrijetijdspas betaal je hiervoor slechts 5 euro.
Het gebruik van de cheques is eenvoudig. Je belt naar één van de deelnemende taxibedrijven om je rit te bestellen. Je betaalt de chauffeur met de vervoercheque. Voor één rit mag je meerdere cheques gebruiken. Is het bedrag hoger dan de waarde van de cheques die je aan de chauffeur geeft, dan pas je de rest van het bedrag bij.
Alle info en voorwaarden: https://www.roeselare.be/wonen/mobiliteit/vervoercheques.
Minder Mobielen Centrale – oproep naar vrijwilligers
De Minder Mobielen Centrale (MMC) is een dienstverlening van Motena. De vrijwillige chauffeurs van de MMC helpen mensen die problemen hebben om zich te verplaatsen. Mensen die minder mobiel zijn (door ouderdom, ziekte of een handicap) en een inkomen hebben van maximaal tweemaal het leefloon, kunnen zich aansluiten bij de centrale.
Je wordt lid van de MMC door tijdens de kantooruren te bellen naar JEUN Ten Elsberge op 051 24 60 50. Het lidgeld bepaalt jaarlijks 12 euro. Eens lid, bel je minstens twee werkdagen op voorhand om je vervoer aan te vragen. Er wordt dan een vrijwillige chauffeur voor je gezocht. Op basis van de gereden kilometers, betaal je een kleine vergoeding aan de chauffeur.
Motena is steeds op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die mensen met mobiliteitsproblemen willen ondersteunen. Zo is er nog meer garantie dat meer mensen van deze diensten gebruik kunnen maken.
Als vrijwillige chauffeur werk je op flexibele basis op die momenten die voor jou passen. Ben je in het bezit van een rijbewijs, heb je een betrouwbare auto met geldige autoverzekering en heb je zin in een nuttige tijdsbesteding waarmee je mensen helpt? Dan kan je online je gegevens nalaten via roeselarevrijwilligt.be of door te bellen naar 051 27 27 10.
Alle info en voorwaarden: https://www.ldcjeun.be/diensten/vervoersdiensten
Ook verschillende mutualiteiten organiseren een eigen minder mobielen centrale.
Deze toelichting wordt ter bespreking voorgelegd op de gemeenteraadscommissie Ruimte.
-
Stefaan Van Coillie
Schepen van Financiën, Mobiliteit, Afval-en netheid, Inname openbaar domein, Toegankelijkheid, Burgerzaken
Botermarkt 2 - 0498 88 84 61
stefaan.vancoillie@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare