Laatste optimalisaties als afronding van het mobiliteitsplan Rumbeke
Twee jaar geleden werd na een verkeersonderzoek, workshops met burgerpanel, jeugdverenigingen en infomomenten voor inwoners, het resultaat van het mobiliteitsplan Rumbeke voorgesteld.
Heel wat acties en maatregelen uit het plan zijn ondertussen ingevoerd en zichtbaar. Wijzigingen vragen een zekere gewenningsperiode en zeker ook tijd vooraleer mensen hun rij- en verplaatsingswijze hierop aanpassen.
Op basis van feedback en reacties die de afgelopen periode de Stad bereikten, worden nu nog enkele bijsturingen voorzien en worden ook de laatste maatregelen, zoals opgenomen in het plan, uitgevoerd.
Meer veilige fietsroutes voor kinderen en jongeren.
Vier schoolomgevingen in Rumbeke kregen het afgelopen jaar een opwaardering. Ook de invoering van fietsstraten en aangepaste circulatie verhoogden de veiligheid op weg naar school, de sportclub of vereniging.
- Veilig voor kinderen en jongeren
Aan SBS De Vlieger, STAP, GO! Basisschool Windekind en GO! SBSO Sterrebos pasten we de herkenbare, opvallende elementen toe, die je aan elke Roeselaarse schoolpoort ziet. Dat gaat onder meer om extra brede oversteekplaatsen, nieuwe ledverlichting en duidelijke markeringen.
Een jaar na invoering, krijgt de Stad positieve feedback over deze maatregelen. Ook de aangepaste circulatielussen in de buurt van De Verrekijker vallen in de smaak. De opgefriste infrastructuur brengt meer rust, duidelijkheid en overzicht aan de schoolpoort.
Het eenrichtingsverkeer in de Louis Leynstraat en een deeltje van de Koestraat verhogen de veiligheid op weg naar school, KIDZ en de jeugdbewegingen in de Koestraat.
- Meer ruimte voor de fietser
In het centrum van Rumbeke kozen we bewust voor een aaneengesloten fietszone en niet voor aparte fietsstraten. Da’s duidelijker voor de fietser en voor de automobilist.
In een fietsstraat blijft de auto welkom, maar hij moet achter de fietser blijven. De fietser heeft het voordeel dat hij/zij meer ruimte heeft. De snelheid in de fietszone is maximum 30 km/u.
We willen graag dat de fietsstraten een succes worden. Fietsstraten helpen om doorgaand (sluip)verkeer te ontmoedigen, ze stimuleren fietsers en verhogen de leefkwaliteit van de straten. In de omgeving van sportclubs en verenigingen (zoals sportsite Wervikhovestraat, sporthal Onze Kinderen in Blommestraat, …) betekenen ze veel voor de fietsers.
We zijn er ons van bewust dat zowel de appreciatie als het optimaal gebruik van de fietsstraten tijd vergen. Da’s niet uniek voor onze stad, maar is een ervaring die ook door andere steden in Vlaanderen wordt gedeeld. Autobestuurders en fietsers zullen gaandeweg hun routes en verplaatsingsgedrag veranderen.
Meer duidelijkheid en zichtbaarheid
- Vlottere doorgang overweg Zeger Maelfaitstraat
De aangepaste rijrichting aan de St. Petrus- en Paulusstraat zorgt voor sneller groen licht aan het kruispunt met de overweg. De lange wachttijden die vroeger voor ergernis zorgden, zijn herleid tot kortere, aanvaardbare periodes.
- Onduidelijke kruispunten wegwerken
Uit de gesprekken en onderzoeken in aanloop naar de studie, kwam vaak naar voren dat bepaalde kruispunten in Rumbeke vrij complex waren. Vooral de voorrangsregeling, onder meer aan het kruispunt van de Oekensestraat met de Izegemsestraat, werd als niet helemaal duidelijk omschreven.
Ook het kruispunt aan 't Kapoentje werd vaak als knelpunt aangeduid. Door het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer in enkele straten zijn er minder bewegingen mogelijk op dit kruispunt, waardoor er ook minder conflicten mogelijk zijn. Hierdoor is het kruispunt overzichtelijker geworden. De invoering van beperkt éénrichtingsverkeer in enkele straten zorgde er ook voor dat er meer ruimte is voor fietsers en trager verkeer in de straat.
Aan de Zeger Maelfaitstraat deden we onlangs nog een bijkomende optimalisatie om de fietsers te beveiligen bij het oversteken.
Aan de Oekensestraat kreeg de beweging Oekensestraat-Izegemsestraat voorrang op het verkeer vanuit het Kerkplein. Door de voorrangswijziging duidelijk te signaleren is er geen twijfel meer. Wel zullen we nog onderzoeken hoe we in de toekomst de doorstroming kunnen optimaliseren via een herinrichting.
- Andere
Naast de opgesomde aanpassingen, zijn er nog wijzigingen gebeurd ten voordele van veilig verkeer:
We legden nieuwe fietspaden aan in de Oekensestraat, tussen de Rijksweg en de Wervikhovestraat. In de Vijfwegenstraat en de Groene-Herdersstraat schaften we, na overleg met de buurtbewoners, het beurtelings parkeren af. Door het parkeren geschrankt te organiseren, kunnen we trager verkeer beter afdwingen en benadrukken.
We zetten ook verder in op sensibilisering en handhaving. De impact van trager rijden op het aantal verkeersslachtoffers met zware verwondingen is dermate hoog, dat we dit willen blijven promoten. Op geregelde tijdstippen gebeuren er gerichte politiecontroles op snelheid.
We doen nog enkele optimalisaties
Enkele aangekondigde maatregelen konden tot op vandaag nog niet worden uitgevoerd, maar zullen weldra gebeuren.
Fietspad Guido Gezellelaan wordt breder
Om tegemoet te komen aan de vraag naar extra ruimte voor fietsers (zeker in het stuk tussen de Azalealaan en de Veldstraat), zullen we dit fietspad breder maken. Zo vinden we een oplossing voor de bekommernis van veel fietsers dat het op drukke momenten erg moeilijk is om er elkaar te kruisen. De aanbesteding voor dit dossier is lopende en de uitvoering is voorzien in 2025.
Herinrichting en fietspad Moorseelsesteenweg
Het fietspad tussen de Vijfwegen en de Sterrebosdreef is nu te smal voor fietsers in beide richtingen. Er is ook altijd de vrees voor openslaande autodeuren. Dit verbeteren we door aan beide kanten van de weg een nieuw fietspad aan te leggen, gescheiden van de rijweg. Deze nieuwe fietspaden zullen mooi aansluiten op de fietspaden die al voorzien zijn tussen de Sterrebosdreef en de Rijksweg. De uitvoering is gekoppeld aan het saneringsproject van de Regenbeek en is voorzien in de loop van 2025.
Wegversmalling Oekensestraat schuift een beetje op
Ter hoogte van het kruispunt met de Wervikhovestraat en Maria’s Lindestraat ligt er vandaag een wegversmalling. Deze dient om duidelijk aan te geven waar de zone 30 start, komende van de Rijksweg. Het kruispunt is een drukke plek voor veel jonge fietsers op weg naar school of de sportsite langs de Wervikhovestraat.
Tijdens de zomermaanden zullen we de wegversmalling en start van de zone 30 verleggen, een 20-tal meter verderop in de Oekensestraat richting Rijksweg. Op die manier ligt het snelheidsremmend element al voor het drukke kruispunt, waardoor deze optimaal zal kunnen werken. De uitvoering is voorzien in de zomerperiode.
Fietszone Kaasterstraat en vrachtwagensluis Maria’s Lindestraat
In de Kaasterstraat schrappen we de fietsstraat tussen de Grenadiersstraat en de Hoogstraat. De zijstraten van de Kaasterstraat (Grenadiersstraat, Graaf de Limburg Stirumlaan en Graaf de Thienneslaan) blijven fietsstraten. We willen de maximale snelheid van 30 km/u – die er was in functie van de fietszone – wel behouden. Daarom zal er zone 30 gelden in de Kaasterstraat.
De vrachtwagensluis in de Maria’s Lindestraat wordt verplaatst naar het begin van de Kaasterstraat (tussen de Maria’s Lindestraat en de Grenadiersstraat). Daar zal die een optimaler effect hebben. De sluis dient om het doorgaande vrachtwagenverkeer te weren.
Beide aanpassingen zullen wellicht eind juni gebeuren.
Optimaliseren kruispunt Izegemsestraat-Oekensestraat
Op vandaag is er soms filevorming op het kruispunt in de ochtend- en avondspits. De beste oplossing is een totale herinrichting van het kruispunt, met o.a. het verbreden van het kruispunt met inbegrip van het brede voetpad ter hoogte van de vroegere Phildar en ING.. We geven het studiebureau de opdracht om dit uit te werken. Tegelijkertijd zullen we dit bekijken om de fietser meer ruimte te geven.
-
Stefaan Van Coillie
Schepen van Financiën, Mobiliteit, Afval-en netheid, Inname openbaar domein, Toegankelijkheid, Burgerzaken
Botermarkt 2 - 0498 88 84 61
stefaan.vancoillie@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare