Dienstverlening van start in het nieuwe stadhuis van Roeselare
Op woensdag 4 september opende Roeselare de deuren van de Grote Markt 1. Nu de verhuis achter de rug is, staan de stadsmedewerkers en het beleid klaar om de Roeselarenaars te ontvangen in het nieuwe stadhuis. De dienstverlening zit niet alleen in een gloednieuw gebouw. Roeselare nam de dienstverlening ook onder de loep en voerde enkele nieuwigheden in, zodat de inwoners nog sneller en beter geholpen kunnen worden.
Heb je een afspraak met Stad Roeselare? In het nieuwe stadhuis, met de ingang via de Grote Mark 1, vind je voortaan de bestuurszone met het college van burgemeester en schepenen. Ook deze stadsdiensten keren terug naar ‘hun’ stadhuis na een tijdelijk verblijf in o.a. ARhus en de Delaerestraat: 1788 (het meldpunt voor al je vragen en meldingen), Burgerzaken, Economie en ondernemen, Gebruik openbaar domein, Landbouw, Wonen, Omgevingsvergunningen en Ruimtelijke planning.
Getest, bijgestuurd en goedgekeurd
“Van bij de start van het stadshuisproject werd beslist om het zenuwcentrum van de dienstverlening en administratie in het stadscentrum te houden.”
Met de komst van het nieuwe stadhuis is ook de dienstverlening aangepakt. Om de dienstverlening, online en offline, vlot te laten verlopen, kroop de Stad in het hoofd van de burger: hoe word je het snelst geholpen? Hoe vind je makkelijk de weg? Met alle uitkomsten ging Roeselare aan de slag om een puike service voor de burger neer te zetten.
Daarna werd het burgerpanel dienstverlening uitgenodigd. Op basis van de ervaringen van bijna 30 burgers is de dienstverlening daar waar nodig nog bijgestuurd richting de verhuis van de dienstverlening op 4 september.
Wat is nieuw vanaf 4 september?
- Het stadhuis is vanaf maandag tot en met vrijdag open op de middag. Je kan op de middag langskomen bij het onthaal met een vraag, een melding of om een afspraak in te plannen met een stadsdienst.
- De dienstverlening op zaterdag wordt uitgebreid. Je kon al op zaterdagvoormiddag een afspraak maken bij Burgerzaken, nu kan dit ook voor hulp bij het indienen van een bouwaanvraag, algemene informatie over woonpremies en een vergunning voor inname openbaar domein.
- Om enkel documenten op te halen, wordt het eenvoudiger. Krijg je een bericht dat je document klaarligt? Dan kan je zonder afspraak langskomen aan het onthaal om het op te halen. Het gaat onder meer over het afhalen van een identiteitskaart, Kids-ID, reispas, rijbewijs, een nieuwe pin- of puk-code aanvragen of een uittreksel uit het strafregister.
- Stad Roeselare blijft verder werken op afspraak. Zo zijn de wachttijden sterk verminderd, kunnen mensen een afspraak maken wanneer het hen uitkomt en ligt alles klaar. Een afspraak maken kan digitaal via roeselare.be/afspraak of via de Roeselare-app, door gratis te bellen naar 1788 of aan het onthaal van het stadhuis.
- Je kan altijd terecht aan het onthaal van 1788 in het stadhuis met een vraag of een melding. Hiervoor moet je geen afspraak maken.
“Roeselare blijft ook in het nieuwe stadhuis gaan voor dienstverlening op maat van de inwoners. Of het nu digitaal, telefonisch of fysiek in het stadhuis is.”
Trouwen in het nieuwe stadhuis
Voor de zomer zette Roeselare al eens de deuren open. Maar liefst 6.017 kijklustigen gingen in op deze uitnodiging. Een veelgestelde vraag was: “waar gaan de mensen trouwen?”.
“Huwen gebeurt vanaf 6 september in de Rolariuszaal in het historische stadhuis. Deze lichtrijke en ruime zaal werd in de coronaperiode gebruikt als trouwzaal, en dat wordt weer de plek waar mensen hun ja-woord geven. Deze ruimte is gerestaureerd, aangekleed met kunstwerken en ingericht met modern en fris meubilair.”
Een medewerker begeleidt het trouwkoppel door het stadhuis naar de zaal. Zo verloopt alles vlot, en kan elk koppel in alle rust elkaar het ja-woord geven.
Kuier je trouwens door de binnentuin, dan trekt de sculptuur van Maarten Schaubroeck al snel je aandacht. Je ziet het goed: in dit kunstwerk worden twee huizen één. Want toekomstige koppels kunnen voortaan ook hier, in openlucht, elkaar hun ja-woord geven.
1788: één adres voor alle vragen en meldingen
“Ook de komende tijd blijft de Stad de dienstverlening nauw opvolgen en voortdurend verbeteren.”
Voor alle vragen over de dienstverlening van Stad Roeselare: op roeselare.be lees je alle informatie, check zeker de Roeselare-app of bel gratis 1788.
-
Nathalie Muylle
Schepen van Omgevingsvergunningen, ruimtelijk planningsproces en stadsontwikkeling, Stedelijk Onderwijs, Patrimonium, Wijkhuizen
Grote Markt 1 - 0476 46 61 50 - nathalie.muylle@roeselare.be -
Matthijs Samyn
Schepen van Personeel en organisatie & Dienstverlening, Jeugd en jeugdinfrastructuur, ICT/Smart City, Dierenwelzijn, Toerisme, Mondiaal beleid (Noord-Zuid)
Grote Markt 1 - 0492 58 19 09
matthijs.samyn@roeselare.be -
Piet Delrue
Schepen van Sport en sportinfrastructuur, Sociale economie en werk, Vrijwilligersbeleid, Feesten en evenementen, Facilitair beheer en sitebeheer, KOERS, museum van de Wielersport, Wijkenbeleid en participatie, 1788-dienstverlening
Grote Markt 1 - 0477/85 02 91
piet.delrue@roeselare.be -
Kris Declercq
Burgemeester
Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing
Grote Markt 1 - 0495 54 74 09
kris.declercq@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare