Roeselare trekt internationale aandacht met succesvolle retailaanpak!

Roeselare trekt internationale aandacht met succesvolle clustering van retail initiatieven. Op 10 december stonden de schijnwerpers op Roeselare gericht, toen meer dan 50 afgevaardigden uit 14 steden in België en Frankrijk naar onze stad kwamen. Ze waren allemaal sterk geïnteresseerd in de succesvolle aanpak die Roeselare heeft ontwikkeld om haar handelscentrum te versterken.

Winkelen en handel drijven zitten diepgeworteld in het DNA van Roeselare. Al in de 9de eeuw werden er marktrechten verleend, lang voordat de stad officieel werd erkend. Ook nu zetten wij volop in op verschillende retailinitiatieven om onze winkelstad te versterken. En dat zorgt ervoor dat Roeselare een aantrekkelijke locatie is en blijft voor ondernemers.

Burgemeester Kris Declercq

Een breed scala aan initiatieven

In het kader van het transnationale Interreg subsidieproject COMMERCE! zet Roeselare volop in op de revitalisering van haar kernwinkelgebied. Enkele concrete projecten zijn:

  • Nieuwe ondernemers en gerichte acquisitie mét resultaat: Met een gerichte aanpak op het gebied van nieuwe ondernemers en overnames, stimuleert Roeselare de vernieuwing van haar retailsector. De stad biedt ondernemers alle nodige ondersteuning, zoals blijkt uit het succesvolle overnametraject van Optiek Hoet. Zo heeft de gerenommeerde optiekzaak, na bijna 80 jaar, een succesvolle overdracht naar een nieuwe generatie doorgemaakt. Madeleine Hoet heeft de zaak met steun van de stad volledig vernieuwd en kan nu rekenen op een frisse start. Zij brengt haar succesverhaal op het kick-off event van COMMERCE op 10 december. Ook andere lokale ondernemers, zoals Traiteur Lamon en restaurant Petrouska, hebben van deze ondersteuning geprofiteerd. Daarnaast zijn er tal van internationale ketens die Roeselare hebben ontdekt, waaronder Mon Choix, Mellon, Holland & Barrett, Hawaiian Pokébowl en Eyes & more. Lunchbar Mellon koos Roeselare als centrumstad voor de uitbouw van hun tweede horecazaak. Deze succesverhalen tonen aan dat Roeselare een aantrekkelijke vestigingsplaats is voor ondernemers van alle schaal.
  • Begeleiding retail en horeca: Via coachingprogramma's en gespecialiseerde brigades worden lokale handelaars en horeca-uitbaters geholpen om hun business te versterken.
  • Thematische aankleding en beleving: Door het winkelgebied sfeervol aan te kleden, wordt winkelen in Roeselare een unieke ervaring. Ook na de openingsuren wordt het hierdoor extra leuk om langer te vertoeven in Roeselare. Stad Roeselare zet hier ook het hele jaar door maximaal op in. Een aangename winkelstad mét beleving tijdens Kerst, maar ook Valentijn, Lente Zomer. Bij aanvang van het Koers seizoen kleurt de stad in de kleuren van koers. Om dan terug als vallei van de voeding hier volop in te zetten in de maand November. Tijdens Kerst wordt zelfs samengewerkt met de nationale media (Radio 2) om ook lokaal de handelaars in de kijker te zetten en ook zo te ondersteunen.

Een succesverhaal met internationale uitstraling

Het grootschalige bezoek van 10 december is een bewijs van het succes van deze clustering van diverse retail-initiatieven. 14 steden uit de grensregio Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen werken samen aan sterke en attractieve handelskernen. Focus ligt op de ondersteuning van lokale handelaars en het verder dynamiseren en aantrekkelijk maken van stadscentra. Boeiend in dit project is ook de transnationale uitwisseling van ideeën en ervaringen. Roeselare werd als gaststad geselecteerd voor de kick-off van dit grootschalige project.

Meer dan winkelen alleen

Roeselare is meer dan een winkelstad alleen. Het is een stad om te beleven, waar inwoners en bezoekers elkaar ontmoeten en genieten van het leven. Door te investeren in een levendige kern, waar het aangenaam winkelen en vertoeven is, wordt de stad nog aantrekkelijker.

Roeselare – COMMERCE!

Met het subsidieproject COMMERCE! wil Stad Roeselare het kernwinkelgebied een extra impuls geven. Door te investeren in een levendige kern, waar het aangenaam winkelen en vertoeven is, wordt de stad nog aantrekkelijker voor zowel inwoners als bezoekers. Het project COMMERCE! is uniek omdat het heel wat steden en ondersteunende partners binnen de INTERREG-regio samenbrengt rond de thema’s lokale handel en kernversterking. Het project biedt de middelen aan de projectpartners om intensief kennis te delen en samen te werken. De partners leggen binnen het project hun eigen klemtonen, met aandacht voor de eigenheid van hun specifieke kern, maar telkens gebaseerd of geïnspireerd door goede voorbeelden van bij de partners. Daarnaast engageren de projectpartners zich om de resultaten te dissemineren naar alle steden en gemeenten in de Interreg-regio Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen.

Tijdens de kick-off van 10 december werden de afgevaardigden feestelijk onthaald in het nieuwe stadhuis, gevolgd door een plenair gedeelte met een resum sprekers. Waarna het gezelschap dmv een citytour de Stad ontdekte, en eindigde met de Roeselaarse traditionele Kersttrein op het stationsplein.

De partners van dit project zijn de volgende: Stad Brugge (BE), Economisch huis Oostende (BE), Stad Ieper (BE), Stad Kortrijk (BE), POM West-Vlaanderen (BE), Intercommunale de Développement Economique et d’Aménagement du Coeur de Hainaut (FR), Stad Mons (FR), Stad de Soignies (FR), Boulogne sur mer Développement Côte d’Opale (FR), Boutique de Gestion Espace Hauts de France (FR), Stad Lille (FR), Stad Amiens (FR), Maison du Tourisme de la Wallonie picarde – IDETA (FR), Stad Arras (FR), Agence d’Urbanisme et de Développement Pays de Saint-Omer (FR) en Stad Saint-Omer (FR)

  • Medium square kris declercq ppl

    Kris Declercq

    Burgemeester
    Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing, Deelgemeenten
    Grote Markt 1 - 0495 54 74 09
    kris.declercq@roeselare.be

Contact informatie

Stad Roeselare
Departement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare