Roeselare maakt zich op voor een bruisend lente shoppingseizoen
De retailsector blijft in beweging, beïnvloed door online concurrentie, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag. Toch houdt Roeselare stand. Met een leegstandspercentage van 10,6% doet de Rodenbachstad het beter dan steden als Antwerpen (12,2%), Genk (13,5%) en Hasselt (15,4%).
Deze stabiele positie weerspiegelt zich in de levendigheid van het stadscentrum, waar de lente opnieuw het startschot geeft voor een bruisend shoppingseizoen. De stad heeft een gevarieerd programma samengesteld met tal van acties en initiatieven om zowel de lokale bevolking als bezoekers te verwelkomen en te verrassen.
Roeselare kadobon: lokaal shoppen in een nieuw jasje
De populaire Roeselare kadobon krijgt tegen de Batjes een grondige make-over. Deze moderne, digitale versie zal zowel qua functionaliteit als uitstraling volledig aangepast zijn aan de hedendaagse tendensen.
We willen de Roeselaarse consumenten nog meer stimuleren om lokaal te winkelen en te genieten van het brede aanbod aan boetieks en horecazaken in onze stad.
Wat verandert er?
- Digitalisering: De kadobon wordt digitaal beschikbaar, wat het gebruiksgemak voor zowel de consument als de handelaar aanzienlijk verhoogt.
- Nieuwe look: Een fris en modern design geeft de kadobon een eigentijdse uitstraling.
- Verbeterde functionaliteit: De nieuwe kadobon biedt extra mogelijkheden en functies, waardoor het nog aantrekkelijker wordt om lokaal te shoppen.
- Inspiratie: De stad Roeselare zet in op extra promotie en inspiratie om consumenten te laten kennismaken met het diverse aanbod van lokale handelaars.
Waar te verkrijgen?
Alle info over de verkooppunten van de Roeselare Kadobon vind je op de website: www.shoppingroeselare.be/roeselare-kadobon
Nieuw: retailbrigade en herlancering horecabrigade
In een tijdperk waarin fysieke winkels stevige uitdagingen ondervinden, zet Roeselare volop in op een bruisende winkelbeleving met een goedgevulde evenementenkalender en een kwalitatieve aankleding van het centrum. Na de succesvolle thema-aankleding tijdens Valentijn en het koersseizoen, staat vanaf april de lente in het teken van vlinders, bloemen en fris groen, die het centrum kleurrijk aankleden.
Daarnaast wordt er geïnvesteerd in het behouden en trainen van kwalitatief personeel voor de Roeselaarse handels- en horecazaken. Dit jaar organiseert Stad Roeselare de vierde editie van de horecabrigade, waarbij jobstudenten en flexijobbers gratis de kneepjes van het kelnersvak leren kennen. Nieuw dit jaar lanceren we ook een retailbrigade, waarbij we ook winkelpersoneel opleiden en in contact brengen met winkels op zoek naar extra helpende handen.
Lekker winkelen? Da's even Roeselare!
De succesvolle shoppingcampagne met als baseline 'Lekker winkelen? Da's even Roeselare' wordt dit jaar voortgezet, in nauwe samenwerking met lokale handelaars. Zoals de voorbije jaren wil Roeselare met deze campagne shoppers uit de ruime regio rond Roeselare overtuigen om een dagje in Roeselare door te brengen. De campagne werkt met aantrekkelijke beelden, van de sfeer in de winkelstraten en de typische klantvriendelijkheid van de Roeselaarse handelaars, en dat op sociale en online media, maar ook via advertenties in West-Vlaamse media en in het straatbeeld. Nieuw dit jaar is ook een eigen insteek voor de Roeselarenaars zelf. De eigen inwoners van de stad blijven een heel belangrijk doelpubliek voor het winkelaanbod van de stad. De campagne roept de Roeselarenaar op positieve wijze op om winkelstad Roeselare levendig te houden door inkopen in eigen stad te doen: dat is gezellig, makkelijk en snel! Wat je ook zoekt, een bezoek aan Roeselare maakt je dag compleet.
Sfeervol parkeren in hartje Roeselare
Roeselare heeft nog steeds de goedkoopste centrumparkings van Vlaanderen. Er zijn meer dan 1000 parkeerplaatsen in de centrumparkings. Het eerste uur is altijd gratis en elke zaterdag betaal je tussen 12 u. en 20 u. slechts 1 euro voor 4 uur parkeren.
De voorbije jaren investeerde de stad al sterk in het makkelijk vindbaar maken van de parkings. Dit onder andere met een nieuwe bewegwijzering en een parkeerfolder die verspreid wordt via de ondernemers.
De komende maanden willen we nu ook de beleving in de parkings verhogen. Een bezoek aan de stad begint immers vaak in de parking. Deze investering onderstreept het belang van vlotte, veilige en comfortabele parkeermogelijkheden voor bezoekers die komen winkelen, dineren of genieten van het bruisende stadscentrum. De uitrol van deze upgrade is voorzien tegen de zomerperiode.
Deze investeringen gebeuren met de steun van VLAIO.
Win je winkel2: een unieke kans voor ondernemers
Verder komt 'Win je winkel' terug. Na het succes van vorig jaar, waarbij Eva met Atelier Clash haar droomzaak realiseerde, krijgen nieuwe ondernemers nu weer de kans om een jaar lang gratis een winkelpand te huren op een A-locatie in Roeselare.
We geloven in de kracht van ondernemerschap en willen starters de kans geven om hun droom waar te maken. Met 'Win je winkel' bieden we niet alleen een unieke kans om een eigen zaak te starten, maar ook een springplank voor verdere groei.
Naast de gratis huur van het winkelpand gedurende een volledig jaar, omvat de prijs ook een inrichtingsbudget van € 3.000, een mediapakket ter waarde van € 3.500 door Roularta Media Group en professionele begeleiding ter waarde van € 2.000 door UNIZO.
Heb jij ook een briljant idee of droom om een eigen shop te starten maar mis je nog de durf of dat extra duwtje? Heb je al een zaak maar wil je iets helemaal anders uitproberen? Doe dan mee tot 3 augustus en maak kans om net als Eva je droom waar te maken.
Nog geavanceerder inzetten op data
Stad Roeselare ontwikkelde een geavanceerd, nieuw dashboard dat inzicht biedt in het succes van winkelactivaties en -evenementen. Dit instrument monitort welke evenementen de grootste bezoekersaantallen genereren, analyseert de drukste dagen van de week en meet bestedingen van bezoekers. Daarnaast integreert het dashboard realtime weersinformatie, waardoor een compleet beeld ontstaat van de factoren die het bezoekersgedrag beïnvloeden. Met deze datagedreven aanpak kan Roeselare haar evenementenstrategie optimaliseren en de stad aantrekkelijker maken voor zowel bezoekers als ondernemers.
-
Kris Declercq
Burgemeester
Algemeen stedenbeleid, Ondernemen, Veiligheid, Bestuurszaken, Communicatie en Stadsmarketing, Deelgemeenten
Grote Markt 1 - 0495 54 74 09
kris.declercq@roeselare.be
Contact informatie
Stad RoeselareDepartement Communicatie
Grote Markt 1
8800 Roeselare